HOMiES Bedrijfsprofiel Fletcher Hotels HOMiES Bedrijfsprofiel Fletcher Hotels

Fletcher Hotels: Grootste hotelketen blijft bouwen aan bereik en beleving

Omzet Fletcher 2023
100,23 mln
Omzet Fletcher 2024
95,69 mln
Index 2024 / 2023
- 4,53 %

Fletcher Hotels is met meer dan 115 locaties de grootste hotelketen van Nederland. Wat in 1997 begon met één hotel op Texel, groeide uit tot een landelijk dekkend netwerk van hotels in kastelen, landhuizen, wellnessresorts en kustlocaties. De formule richt zich primair op de leisuremarkt en weet vooral binnenlandse vakantiegangers en senioren goed te bedienen. De hotels combineren Hollandse gezelligheid met een breed gastronomisch aanbod, waaronder de eigen restaurantformules Marina Lounge, BLUE Wellness-restaurants en ’t Slaakhuys in Rotterdam.

De ambitie blijft stevig: Fletcher streeft naar een netwerk van 150 hotels, en timmert ook internationaal aan de weg. In 2024 werden de eerste stappen over de grens gezet met locaties in Duitsland. Daarmee positioneert de keten zich als serieuze speler binnen de Europese leisure hospitality.

Cijfers 2025: stabiel netwerk, lichte correctie

In 2024 telde Fletcher Hotels 104 vestigingen, goed voor een F&B-omzet van bijna €95,7 miljoen. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2023, toen de keten nog €100,2 miljoen omzet draaide over 111 vestigingen. De omzetdaling lijkt vooral het gevolg van een kleine krimp in het aantal hotels en de nasleep van enkele reorganisaties binnen het vastgoedbeheer.

Tegelijkertijd werd er in 2024 ook geïnvesteerd: met nieuwe locaties in Oisterwijk, Alkmaar, Ameland, Coevorden en Rotterdam (The Slaak) én de opening van het restaurant ’t Slaakhuys toont Fletcher aan dat het blijft inzetten op onderscheidende hospitality en beleving. De uitbreiding naar Duitsland markeert bovendien een nieuwe strategische fase.

De kracht van slimme overnames

Het succesverhaal van Fletcher is gebouwd op een slimme overname- en groeistrategie. In 2016 had de keten nog 81 hotels en €60 miljoen F&B-omzet. In 2018 groeide dit naar 93 locaties met €68 miljoen omzet. In 2021 was het netwerk al uitgebreid naar 107 vestigingen en €90 miljoen omzet, ondanks corona. In de jaren daarna wist Fletcher gestaag verder te groeien, met 111 vestigingen en meer dan €100 miljoen omzet in 2023.

De keten stond al vaker in de spotlights vanwege overnames van iconische locaties, zoals Slot Zeist en Oud London in Zeist. Naast klassieke horeca-activiteiten werkt Fletcher ook met tijdelijke opvanglocaties en alternatieve verdienmodellen. De vastgoedcomponent speelt hierin een steeds belangrijkere rol, onder andere via samenwerkingen met beleggers zoals Dunavest.

Kansen benutten in een voorzichtige markt

Binnen de Klassieke Horeca is sprake van stabilisatie en stagnatie. De sector kampt met dalend consumentenvertrouwen, stijgende loonkosten en terughoudend investeringsgedrag. Toch blijven ketens zoals Fletcher zich onderscheiden door slimme positionering en operationele flexibiliteit.

De leisuremarkt groeit nog steeds, vooral onder binnenlandse toeristen en reislustige senioren. Fletcher weet daar goed op in te spelen door locaties te kiezen met recreatieve aantrekkingskracht en faciliteiten die passen bij een breed publiek. De inzet op wellness, arrangementen en herkenbare hotelmerken maakt dat de formule zich ook in 2025 goed weet te handhaven in een verzadigde markt.

Wat HOMiES kunnen leren van Fletcher Hotels

Fletcher Hotels laat zien hoe belangrijk schaal, spreiding en herkenbaarheid zijn binnen de leisure-horeca. De keten combineert hospitality met vastgoedstrategie, en biedt ruimte voor samenwerking op maat.

Voor HOMiES betekent dit:

  • Denk mee in modules: van à la carte restaurants tot wellnessconcepten en ontbijtservice – elke vestiging heeft andere behoeften.

  • Focus op regionale distributie en flexibiliteit: veel locaties zijn zelfstandig inkoopverantwoordelijk.

  • Partners met sterke proposities voor leisure, weekendgasten of wellness-arrangementen kunnen goed aansluiten.

  • Verkoopgesprekken starten lokaal of via inkoopcentrale, maar vereisen inzicht in de structuur van franchise versus eigen exploitatie.

Deel deze pagina: 
Email
LinkedIn
Whatsapp