Patisserie College is een uniek samenwerkingsverband van meer dan honderd zelfstandige banketbakkers, verspreid over Nederland. Deze ‘verwenners bij uitstek’ leveren topkwaliteit gebak, koek, chocolade en (bruids)taarten. Onder het label “Het Gilde van de Betere Banketbakkers” waarborgen zij niet alleen kwaliteit, maar ook inspiratie en innovatie in het hogere patisserieniveau. Elk lid bakt volgens eigen receptuur in eigen bakkerij, en deelt kennis en materialen via een centraal marketing- en kwaliteitssysteem. Sinds 2018 wordt de naam Patisserie College gevoerd (voorheen: Heerlijk & Heerlijk), om de ambachtelijke identiteit krachtiger te onderstrepen.
Cijfers 2025: flinke groei in omzet én vestigingen
De nieuwste cijfers uit de FSIN FOOD500 laten een duidelijke groei zien: in 2024 behaalde het Patisserie College een gezamenlijke F&B omzet van ruim €64 miljoen, verdeeld over 139 winkels. Dat is een stevige sprong ten opzichte van 2023, toen er 101 vestigingen waren en de omzet op €47,6 miljoen lag. Zowel in volume als netwerkuitbreiding is sprake van een krachtige impuls, mede door een sterkere positionering in het luxesegment en het doorzetten van de bezorgtrend via o.a. Taarten.nl.
Van krimpende club naar groeiend collectief
Kijken we verder terug in de tijd, dan zien we een schommelend patroon. In 2015 telde het collectief nog 160 vestigingen en een omzet van bijna €70 miljoen. In de jaren daarna daalde dat aantal gestaag, tot een dieptepunt in 2023. De recente heropleving toont echter aan dat het Patisserie College zich succesvol heeft herpakt. Door leden actiever te ondersteunen met marketing, gezamenlijke verpakkingen en winkelanalyses, werd niet alleen het rendement verbeterd, maar ook de aantrekkingskracht vergroot. Deze bundeling van krachten leidt tot nieuwe aanwas van jonge ondernemers.
Patisserie College floreert met beleving
Het Patisserie College valt binnen het kanaal speciaalzaken, een segment dat onder druk staat door toenemende kosten en stevige concurrentie vanuit supermarkten. Toch is het ook een kanaal waar de consument bereid is meer te betalen voor beleving, ambacht en verwenmomenten. In 2024 werd de gemiddelde besteding in speciaalzaken geschat op €15,68, met uitschieters richting €60 bij luxe aanbieders. Juist patissiers weten in te spelen op momenten van genieten – met premium producten, sterke seizoensinvulling en verhalende merkbeleving.
Wat HOMiES kunnen leren van Patisserie College
-
Kwaliteit is meer dan een USP: het is een collectieve belofte. De kracht van Patisserie College zit in uniforme standaarden en gezamenlijke ondersteuning.
-
Beleving verkoopt. Van seizoensproducten tot bruidswerk: luxe en emotie gaan hier hand in hand.
-
Herpositionering kan werken: de rebranding van Heerlijk & Heerlijk naar Patisserie College gaf het merk nieuwe glans.
-
Online bezorging van luxeproducten (zoals via Taarten.nl) is geen uitzondering meer, maar een kansrijk kanaal.
-
In een competitieve markt maakt een goed gecoördineerd collectief het verschil — als kennis en support worden gedeeld.