HOMiES-Bedrijfsprofiel-Action HOMiES-Bedrijfsprofiel-Action

Action: Europese non-food discounter met groeiende foodimpact

Omzet Action 2023
119 mln
Omzet Action 2024
145 mln
Index 2024 / 2023
+ 21,85 %

Action is een opvallende speler binnen de Europese retailmarkt. Hoewel het bedrijf zichzelf positioneert als non-food discounter, laat de groeiende bijdrage van food in hun assortiment een duidelijke ontwikkeling zien. Met meer dan 3.000 winkels in 13 landen en een aanbod van ruim 6.000 producten – waarvan 1.500 onder de één euro – weet Action miljoenen consumenten te bereiken. In Nederland telt Action inmiddels 418 vestigingen. Deze keten speelt slim in op prijsgedreven gedrag met een snel wisselend en verrassend aanbod dat breed inspeelt op seizoensbehoeften.

Cijfers 2025: Groei in foodomzet en vestigingen

Voor het jaar 2024 (gerapporteerd in de FSIN FOOD500 2025) wordt de F&B-omzet van Action Nederland geschat op €145 miljoen. Dit is een stijging ten opzichte van de €119 miljoen in 2023. Het aantal vestigingen groeide in diezelfde periode van 409 naar 418. De foodomzet blijft een relatief klein aandeel binnen het totale assortiment, maar de trend is duidelijk: food wint langzaam terrein in het totale aanbod. Daarbij speelt de positionering van Action als prijsvechter een sleutelrol – zeker in een tijd waarin consumenten scherp letten op prijs-kwaliteitverhoudingen.

Van discountpionier naar bredere relevantie

De ontwikkeling van Action in de afgelopen jaren laat een consistente groei zien. In 2021 was de foodomzet €136 miljoen bij 400 winkels, en in 2018 lag die nog rond de €46,5 miljoen met 372 vestigingen. De geleidelijke toename in zowel foodomzet als winkelspreiding toont aan dat Action zijn positie in de Nederlandse markt structureel weet te versterken. De formule voegt daarnaast steeds vaker duurzamere productopties toe, zoals circulaire opbergmanden, en werkt aan het verduurzamen van de eigen operatie.

Kansen voor prijsgerichte aanbieders

Binnen het bredere kanaal ‘New Retail’ – waar ook spelers als online supermarkten en nichespelers in gezondheid of gemak actief zijn – staat schaalvergroting centraal. Action kiest hierbij duidelijk voor een volume-gedreven benadering. In tegenstelling tot veel nichespelers, die juist kleiner en idealistischer opereren, biedt Action brede betaalbaarheid en blijft de foodcategorie bescheiden maar stabiel bijdragen aan hun marktaandeel. De combinatie van schaalgrootte, efficiënte distributie en een sterk prijsimago blijft competitief, zeker in een markt waar consumenten op koopkracht letten.

Wat HOMiES kunnen leren van Action

Action is niet alleen een interessante case binnen non-food, maar ook als ‘stealth player’ in food. Dat biedt waardevolle lessen:

  • Richt je op een verrassend en snel wisselend aanbod om bezoekersfrequentie te stimuleren.

  • Gebruik schaalgrootte en inkoopkracht als hefboom om prijzen laag te houden.

  • Voeg food toe als aanvullende trekker, zonder het als hoofdpropositie te positioneren.

  • Focus op operational excellence: met relatief lage marges draait alles om efficiency.

  • Volg Action’s beweging richting duurzaamheid – consumenten waarderen prijs én verantwoordelijkheid.