HOMiES StartUp Story FLOW Spritzer HOMiES StartUp Story FLOW Spritzer header

FLOW Spritzer: De allereerste Fruit Spritzer van Nederland

Toen Floor begon aan haar afstudeeropdracht aan de opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement, had ze geen idee dat haar fictieve concept zou uitgroeien tot een serieus merk. Maar de energie, het plezier en vooral de smaak bleken te goed om in een schoolproject te laten zitten.

“Ik ging zó op in het project dat ik het ook echt ben gaan doen,” vertelt Floor. Thuis perste ze fruit, voegde bruiswater en een beetje alcohol toe, en liet het proeven door vrienden, familie en docenten. “Iedereen was enthousiast, en mijn docenten smeekten me bijna om dit écht op te zetten.” En dat deed ze. Ze verzamelde haar spaargeld, zette door en creëerde FLOW: de allereerste fruit spritzer van Nederland, zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen.

Eerlijk, verfrissend en natuurlijk

Wat FLOW bijzonder maakt, is de combinatie van eenvoud en bewustzijn. In een markt vol frisdranken met onnodige toevoegingen en hippe alcoholvrije alternatieven met stevia of kunstmatige smaken, kiest Floor voor puur. FLOW bevat alleen bruisend water, echte fruitsappen en een klein beetje alcohol. Geen trucs, geen loze claims, gewoon een verfrissend drankje dat goed voelt en beter smaakt.

“We willen iets bieden dat minder ‘slecht’ is, maar wél lekker,” zegt Floor. En dat slaat aan. Consumenten waarderen de natuurlijke smaak en horecaondernemers zien de potentie van een onderscheidend alcoholisch drankje zonder ballast.

HOMiES StartUp Story FLOW Spritzer 2

Gemaakt om te delen

De slogan van FLOW is niet voor niets: ‘Gemaakt om te delen’. Alles aan dit merk ademt saamhorigheid. Van de smaak tot de uitstraling en van de verkoopstrategie tot de duurzame keuzes.

Floor gelooft niet in snelle winst. Ze gelooft in duurzame relaties met klanten, waar vertrouwen centraal staat. “De kunst is om dat extra stapje te zetten, zonder dat iemand erom vraagt. Dáár zit het verschil. En dan bestellen ze niet één keer, maar komen ze terug.”

Uit de hand gelopen schoolproject

Een jaar na haar afstuderen is FLOW uitgegroeid tot een echt familiebedrijf. Samen met haar vader en een klein team runt Floor het merk met veel liefde en toewijding. Ze hebben inmiddels tientallen klanten, staan op evenementen en blijven gestaag groeien.

Die groei zorgt ook voor uitdagingen. “Elke maand moeten we opnieuw puzzelen met de voorraad. We groeien sneller dan we hadden durven hopen, maar dat betekent ook dat we alles strak moeten plannen en flexibel moeten blijven.”

HOMiES StartUp Story FLOW Spritzer 3

Duurzaam, ook in de details

Duurzaamheid is bij FLOW geen marketingterm, maar een vanzelfsprekendheid. Zo zit de spritzer in blik in plaats van glas, wat beter te recyclen is, sneller koelt en minder CO2 uitstoot tijdens transport. Leveringen worden waar mogelijk elektrisch gedaan en op de blikjes zit statiegeld. Ook verspilling wordt actief tegengegaan. “We willen iets goeds doen, op een manier die ook écht werkt.”

Flexibele toekomstplannen

FLOW wil verfrissing brengen in de horeca én de retail. De ambitie? Een plekje op de kaart bij vooruitstrevende horecazaken én schapruimte in winkels die bewust kiezen voor natuurlijke producten.

Het mooie is: de basis is flexibel. Als de markt verder opschuift richting alcoholvrij, dan kan FLOW makkelijk meebewegen. Het recept leent zich perfect voor variaties met of zonder alcohol.

HOMiES StartUp Story FLOW Spritzer 1

Wat ze nu zoeken

De grootste hulp die FLOW nu kan gebruiken? Meer zichtbaarheid en een sterker netwerk. “We geloven heel erg in ‘via-via’. Als je verhaal goed is en je product klopt, dan kom je vanzelf op mooie plekken.” Daarom zoeken ze ondernemers die het aandurven om iets nieuws op de kaart te zetten en mensen die het verhaal van FLOW willen delen. Op social media, in gesprekken of gewoon aan tafel.

Wat Floor wil meegeven aan andere Start-Ups

Floor is 23. Ze heeft het wiel niet uitgevonden, zegt ze zelf, maar ze leert elke dag. Haar advies is dan ook simpel: “Vallen en opstaan hoort erbij. Iedere dag opnieuw. Maar zie elk probleem als een kans. Als iets niet lukt, ga dan op zoek naar een oplossing.” De les die er voor haar uitspringt? Op tijd je voorraad regelen, lacht ze. Maar ook: geniet van het bouwen, van het leren en van de mensen die je onderweg ontmoet.

HOMiES StartUp Story FLOW Spritzer HOMiES StartUp Story FLOW Spritzer
Neem contact op met Floor van FLOW Spritzer
Wil je FLOW op de kaart zetten in jouw zaak? Heb je interesse om met Floor samen te werken? Of wil je gewoon even kennismaken? Floor staat altijd open voor een verfrissend gesprek, een proeverij of een mooie samenwerking. Neem een kijkje op haar website of stuur Floor eenvoudig een berichtje via onderstaande knop.
Stuur Floor een berichtje

Wil jij ook jouw start-up onder de aandacht brengen?

Ben jij bezig met een start-up of scale-up in foodservice en denk je: “Dit verhaal verdient een podium”? Stuur ons dan jouw start-up story en wij helpen je om het te vertalen naar een verhaal dat we gratis publiceren op ons HOMiES-platform.

Ben je klaar om jouw product of concept live te presenteren aan ruim 20.000 foodprofessionals? Doe dan met ons mee op het Start-Up Spots Paviljoen tijdens horecabeurs Gastvrij Rotterdam 2025 en laat je zien tussen alle andere gedreven ondernemers.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.

Deel deze pagina: 
Email
LinkedIn
Whatsapp
Tags:
,