Number 1 Catering is uitgegroeid tot een toonaangevende speler binnen de event-, beurs- en stadioncatering. Wat ooit begon met hotdogwagens onder de naam Hotdog King in 1986, is inmiddels een volwaardige cateraar met een indrukwekkende klantenportefeuille. Van Tomorrowland tot Feyenoord, en van Martin Garrix tot Jaarbeurs Utrecht – Number 1 staat synoniem voor betrouwbare, smaakvolle en professionele foodcatering, zowel indoor als outdoor. De cateringconcepten, foodstands en foodtrucks worden volledig in eigen beheer uitgevoerd, met veel oog voor sfeer, kwaliteit en beleving.
Cijfers 2025: Omzetgroei en strategische uitbreiding
In 2024 behaalde Number 1 Catering een omzet van €18,5 miljoen, een stijging ten opzichte van €17,5 miljoen in 2023. Deze groei werd mede mogelijk gemaakt door de overname van Freshpoint Event Catering, een speler met grote namen als Zwarte Cross, Ahoy, Mojo en Jaarbeurs in het klantenbestand. Daarmee versterkt Number 1 zijn positie in zowel de indoor- als outdoor-eventcatering en breidt het zijn slagkracht uit binnen de Nederlandse festival- en beurzenwereld.
Slimme groei door specialisatie
Als we de cijfers over de afgelopen jaren naast elkaar leggen, ontstaat een boeiend groeipatroon. In 2018 zat Number 1 al op €16 miljoen omzet, wat in 2021 terugviel tot €5 miljoen door de coronacrisis. Sindsdien heeft de formule jaar op jaar een indrukwekkend herstel laten zien. De overname van Freshpoint is hier een strategisch logisch vervolg op: door focus te houden op kwalitatieve eventcatering en partnerships met grote organisatoren, groeit Number 1 niet alleen in omzet, maar ook in reputatie en relevantie.
Margedruk en meer momentconsumptie
De cateringsector als geheel heeft te maken met stijgende loonkosten, nieuwe cao-afspraken en meer prijsdruk. Tegelijk neemt de vraag naar grab & go-oplossingen toe, net als het belang van een gevarieerd aanbod en beleving. Eventcateraars zoals Number 1 spelen hierop in met mobiele keukens, lokale leveranciers en aandacht voor duurzaamheid. De festivalzomer van 2024 was bijzonder sterk, met veel publiek en volle terreinen – een positieve impuls voor formules in deze niche.
Wat HOMiES kunnen leren van Number 1
Number 1 laat zien hoe je met consistentie, uitstraling en focus succesvol kunt opereren in de event- en stadioncatering:
-
Kies voor een scherpe positionering en durf die consequent uit te dragen.
-
Investeer in uitstraling en totaalbeleving van de foodconcepten.
-
Breid strategisch uit door middel van overnames met synergie.
-
Werk met een flexibele crew en zorg voor goede training en cultuur.
HOMiES Advies: groei door focus en durf in beleving
Voor HOMiES-leden die actief zijn in events, sport of leisure biedt Number 1 een duidelijk voorbeeld: kies je terrein, onderscheid je in beleving, en bouw aan duurzame samenwerkingen. Leveranciers die zich richten op het festivalcircuit, grab & go-oplossingen of conceptontwikkeling kunnen hierop inspelen. En wie zijn foodserviceformule wil positioneren in een wereld vol beleving, doet er goed aan te leren van de manier waarop Number 1 zijn merk in de markt zet: energiek, creatief en professioneel.