HOMiES Interview Van de Koe HOMiES Interview Van de Koe Header

Van de Koe: Boter met smaak, verhaal én natuurimpact

Iedereen kent boter. Maar bijna niemand kent het verhaal erachter. Wat is de herkomst? Wat zit erin? Waar komt de smaak vandaan? Voor Roel Kramer, oprichter van Van de Koe, begon het allemaal met die ene vraag: kan boter beter?

Na jarenlange ervaring bij bedrijven als Nestlé en Unilever wilde hij het compleet anders doen. Een product op de markt brengen op een kleinschalige, pure en ambachtelijke manier. Eigenlijk alles overboord gooien wat hij had geleerd bij de grote corporates. Hij zag een grote kans liggen in de botercategorie. “Wat me raakte,” vertelt Roel, “was de smaakloosheid van veel boters en de disconnectie tussen het product en het landschap waar het vandaan komt.”

Dat moest anders. En dus ging hij aan de slag met een missie: échte boter maken, met smaak én een bijdrage aan biodiversiteit.

Fermenteren en bewust kiezen voor boeren

Van de Koe maakt ambachtelijke gezouten boter met een volle, romige smaak. De melk wordt 20 uur gefermenteerd vóór het karnen, een stap die in vrijwel alle industriële boters ontbreekt, maar juist cruciaal is voor smaakontwikkeling.

Daarna wordt de boter met de hand gezouten met Fleur de Sel uit Guérande. Geen kunstmatige toevoegingen, geen compromissen. En alles draait om smaak én herkomst.

De melk is afkomstig van boeren die onderdeel zijn van Weide Weelde, een collectief dat samen met Vogelbescherming Nederland werkt aan natuurinclusieve landbouw. Denk aan later maaien, plasdrassen aanleggen en kruidenrijk grasland. Zo draagt elke rol boter Van de Koe direct bij aan meer bloemen, insecten en vogels in het Nederlandse weidelandschap.

HOMiES Interview Van de Koe 2

Voor chefs die kiezen met hun hart

Van de Koe levert aan restaurants, lunchzaken, musea en cateraars die verder kijken dan alleen prijs of volume. De klanten zijn chefs en foodprofessionals die geloven dat smaak begint bij herkomst, en die graag iets serveren dat ook aan tafel een verhaal vertelt.

Naast de klassieke gezouten boter zijn er ook speciale varianten zoals gerookte boter (op Nederlands hout), zwarte knoflookboter en truffelboter. Maar het hart van het assortiment blijft de gezouten boerenboter.

Gewoon beginnen, gewoon proeven

De eerste klanten vonden ze simpelweg door met een brood en een rolletje boter onder de arm de straat op te gaan. Proeven, praten, leren. Zo ontstonden de eerste samenwerkingen met o.a. De Goudfazant, het Scheepvaartmuseum en Chef Centraal.

“We ontdekten dat het werkt: als mensen de boter eenmaal proeven, zijn ze om,” zegt Roel.

HOMiES Interview Van de Koe 3

Meer afzet = meer biodiversiteit

De impact groeit mee met het volume. Want hoe meer boter Van de Koe verkoopt, hoe meer melk er wordt afgenomen van natuurinclusieve boeren. En dat betekent: meer biodiversiteit in de wei.

“We geloven niet in duurzaamheid als marketingclaim, maar als concrete keuze,” zegt Roel. “Korte ketens, eerlijke boerenprijzen, natuurlijke ingrediënten. Niet omdat het hip is, maar omdat het nodig is.”

Technologie? Alleen als het verhaal versterkt

Voor Van de Koe draait technologie vooral om transparantie. Denk aan QR-codes op de verpakking die het verhaal van boer tot bord ontsluiten. Maar smaak en gevoel blijven leidend. “Wat op het bord ligt, moet overtuigen zonder uitleg. De techniek mag helpen, maar niet domineren.”

HOMiES Interview Van de Koe 4

Wat ze nu nodig hebben

De basis staat. Het product klopt. Het verhaal is helder. Nu zoekt Van de Koe:

  • Chefs en horecaondernemers die zich willen onderscheiden op smaak
  • Partners die geloven in korte ketens en natuurimpact
  • Netwerkverbinders die mee willen denken over groei

Ze zijn klaar om hun boterbeweging uit te breiden, met mensen die écht proeven én kiezen.

HOMiES Interview Van de Koe HOMiES Interview Van de Koe
Neem contact op met Roel van Van de Koe
Nieuwsgierig naar de boter, de boeren of het verhaal? Wil je een proeverij plannen of gewoon even sparren? Roel komt graag langs met een brood en een rolletje boter. Proeven zegt vaak meer dan duizend woorden.
Stuur Roel een berichtje

Wil jij ook jouw start-up onder de aandacht brengen?

Ben jij bezig met een start-up of scale-up in foodservice en denk je: “Dit verhaal verdient een podium”? Stuur ons dan jouw start-up story en wij helpen je om het te vertalen naar een verhaal dat we gratis publiceren op ons HOMiES-platform.

Ben je klaar om jouw product of concept live te presenteren aan ruim 20.000 foodprofessionals? Doe dan met ons mee op het Start-Up Spots Paviljoen tijdens horecabeurs Gastvrij Rotterdam 2025 en laat je zien tussen alle andere gedreven ondernemers.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.