HOMiES Bedrijfsprofiel Roompot Vakanties HOMiES Bedrijfsprofiel Roompot Vakanties

Roompot Vakanties: Van vakantie-aanbieder naar internationale gastvrijheidsorganisatie

Roompot Vakanties is in korte tijd uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke spelers in de Europese recreatiesector. Met een F&B-omzet van €95 miljoen in 2023 behoort Roompot tot de grootste leisure-aanbieders binnen de Nederlandse foodservicesector. De organisatie beschikt over zo’n 120 Nederlandse locaties, maar door de fusie met Landal GreenParks opereert het bedrijf inmiddels op meer dan 300 parken in 13 landen.

De impact van deze fusie is fors: vestigingen worden opnieuw ingedeeld, kantoorstructuren worden samengevoegd en er wordt toegewerkt naar één sterk merk – Landal – met een internationaal hoofdkantoor in Amsterdam. De ambitie? Europese marktleider worden in vakanties in de natuur.

Strategie: schaal, zorgbeleving en duurzame groei

Roompot en Landal profileren zich steeds meer als één organisatie met een sterke, moderne en inclusieve propositie. Belangrijke strategische pijlers zijn:

  • Volledige rebranding naar het merk Landal, inclusief nieuwe visuele identiteit en merkwaarden

  • Fusie van kantoorstructuren, met een centraal hoofdkantoor in Amsterdam vanaf 2025

  • Versterking van managementteams met internationale experts op het gebied van hospitality, digitalisering en revenue management

  • Toegankelijke vakanties voor mensen met beperkingen: via Comfortzorg en aangepaste accommodaties wordt gastvrijheid voor iedereen mogelijk gemaakt

  • Investeringen in duurzaamheid, technologie (zoals zelfrijdende robots op parken) en schaalvergroting van het aanbod

 

Tegelijkertijd zijn de bedrijven kritisch op beleidsmaatregelen zoals de voorgenomen btw-verhoging naar 21%, die volgens hen vakanties in eigen land onnodig duur maken en de toegankelijkheid onder druk zetten.

Marktpositie: massale dekking met menselijke maat

Met 5,5 miljoen gasten per jaar, ruim 30.000 accommodaties en een toenemend aantal parken in binnen- en buitenland, vertegenwoordigt Roompot een formuletype waarin vrijetijdsbesteding, hospitality en foodservice samensmelten. De kracht ligt in:

  • Hoge operationele schaalbaarheid

  • Grote diversiteit in accommodaties en eetmomenten

  • Lange verblijfsduur per gast vergeleken met traditionele horeca

  • Toenemende vraag naar lokale, duurzame en gezonde voeding

  • Mogelijkheden tot thematisering en cross-selling (horeca, retail, activiteiten)

 

Door de fusie met Landal ontstaat er een unieke Europese organisatie die foodservice in leisure opnieuw kan vormgeven – met schaalvoordeel én ruimte voor regionale invulling.

Tips om effectief samen te werken met Roompot

Wil je samenwerken met Roompot of Landal? Dan zijn dit belangrijke aandachtspunten:

  • Schakel professioneel en internationaal – de nieuwe organisatie heeft een internationale scope en denkt groots

  • Speel in op inclusiviteit en duurzaamheid – het aanbod moet toegankelijk zijn voor alle doelgroepen

  • Bied schaalbare concepten aan die toepasbaar zijn op verschillende typen parken en landen

  • Denk mee over belevenisvolle horecamomenten, passend binnen leisure en ontspanning

  • Wees flexibel in logistiek, assortiment en marketingondersteuning

 

Samenwerken met Roompot betekent meebewegen met een organisatie die middenin een transformatie zit – maar tegelijk marktleidend is in haar categorie.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.