HOMiES Interview Helti Foods 1 HOMiES Interview Helti Foods Header

Helti Foods: Zoet waar iedereen van mee mag eten

Wat als je zonder gluten, melk, noten of ei tóch een brownie kunt maken die beter smaakt dan het origineel? Dat is precies waar Marcel Pinas en zijn team bij Helti Foods zich elke dag mee bezighouden. Vanuit een heldere missie: zoete producten maken waar meer mensen van kunnen genieten, zonder concessies aan smaak, structuur of beleving.

Helti Foods ontstond uit de keuken van restaurant Mr Salad in Rotterdam, dat tussen 2016 en 2023 een vaste plek had in het hart van de stad. “Onze gasten vroegen steeds vaker naar zoete lekkernijen zonder allergenen,” vertelt Marcel. “En dus zijn we gaan ontwikkelen. Eerst voor eigen gebruik, later voor een bredere doelgroep. Zo is Helti Foods geboren.”

Van bananenbrood tot brownie: smaak op 1

Helti Foods richt zich in eerste instantie op één productcategorie: zoetigheden. Denk aan bananenbrood (klassiek en blueberry) en een stevige, smeuïge brownie. Alle producten zijn vrij van de top 10 allergieën, waaronder gluten, melk, ei, noten en lupine én 100% plantaardig.

Wat hen uniek maakt, is de manier waarop ze ontwikkelen. Niet vanuit beperkingen (“het moet glutenvrij zijn”), maar juist vanuit smaak en mondgevoel. “We strippen het originele recept, en bouwen het daarna opnieuw op met onze ingrediënten. Net zo lekker. Soms zelfs beter.”

HOMiES Interview Helti Foods 2

Voor een grotere groep, zonder meer uitleg

De doelgroep van Helti Foods bestaat uit mensen die bewust eten, leven met allergieën of gewoon willen weten wat er in hun eten zit. Maar het zijn ook chefs, retailers en cateraars die iedereen willen kunnen bedienen zonder vijf keer uitleg te hoeven geven.

Daarom gelooft Marcel in producten die breed inzetbaar zijn. “Je moet gewoon kunnen zeggen: ‘Wil je iets lekkers? Hier, probeer dit.’ En dan is het toevallig ook nog eens allergeenvrij, plantaardig én duurzaam.”

Anti-verspilling, transparantie en duurzaamheid

Helti Foods werkt met duurzame verpakkingen, korte ketens en reststromen. Zo worden de bananen in het bananenbrood bewust gekozen uit overrijpe voorraden. Niet alleen goed voor het product (extra smaak!), maar ook goed voor de keten.

Ook in samenwerking zijn ze ambitieus: Helti Foods wil graag nieuwe producten ontwikkelen met partners die verspilling willen tegengaan of circulair denken. “Reststromen zijn vaak geen probleem, maar een kans.”

HOMiES Interview Helti Foods 3

Wat ze leerden onderweg

Een allergenenvrij product ontwikkelen dat écht goed smaakt, bleek lastiger dan gedacht. “Je haalt alle bouwstenen weg,” zegt Marcel. “Geen ei, geen melk, geen bloem, geen noten… En toch moet het luchtig blijven, smeuïg, lekker. Dat was een lang proces. Maar het is gelukt.”

Een belangrijke les: denk niet vanuit jezelf, maar vanuit de afnemer. Waarom zou iemand jouw product moeten opnemen? Wat maakt het anders, beter, gemakkelijker?

Wat nu nodig is

Helti Foods staat aan de vooravond van groei. De producten zijn ontwikkeld, de smaak klopt, de eerste klanten zijn positief. Nu draait het om zichtbaarheid en uitbreiding.

Wat helpt?

  • Inzicht in de retailwereld
  • Aansluiting met chefs die het concept snappen
  • Samenwerkingen met distributeurs of producenten
  • Zichtbaarheid in horeca én zorg

En misschien wel het belangrijkste: partners die ook écht geloven in de missie.

HOMiES Interview Helti Foods 5

Tip aan andere founders?

“Begin vanuit overtuiging, niet vanuit het verdienmodel,” zegt Marcel. “Bouw iets dat klopt. Iets dat mensen willen aanraken, eten, delen. En investeer vanaf dag één in duurzaamheid. Niet omdat klanten dat willen, maar omdat het hoort.”

HOMiES Interview Helti Foods 1 HOMiES Interview Helti Foods 1
Neem contact op met Marcel van Helti Foods
Benieuwd naar wat Helti Foods voor jouw concept kan betekenen? Wil je proeven, samenwerken of gewoon even sparren? Marcel staat open voor eerlijke gesprekken en duurzame connecties.
Stuur Marcel een berichtje

Wil jij ook jouw start-up onder de aandacht brengen?

Ben jij bezig met een start-up of scale-up in foodservice en denk je: “Dit verhaal verdient een podium”? Stuur ons dan jouw start-up story en wij helpen je om het te vertalen naar een verhaal dat we gratis publiceren op ons HOMiES-platform.

Ben je klaar om jouw product of concept live te presenteren aan ruim 20.000 foodprofessionals? Doe dan met ons mee op het Start-Up Spots Paviljoen tijdens horecabeurs Gastvrij Rotterdam 2025 en laat je zien tussen alle andere gedreven ondernemers.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.