HOMiES-Bedrijfsprofiel-Die-2-Bruder-von-Venlo HOMiES-Bedrijfsprofiel-Die-2-Bruder-von-Venlo

Die 2 Brüder von Venlo: Duitse winkelbeleving als krachtformule

Omzet 2 Brüder 2023
39,20 mln
Omzet 2 Brüder 2024
52,00 mln
Index 2024 / 2023
+ 32,63 %

Die 2 Brüder von Venlo is een unieke supermarktformule die bekendstaat als dé winkelbestemming voor Duitse klanten in Noord-Limburg. Met drie vestigingen – in Venlo, Siebengewald en Backus aan de Grens – is de formule uitgegroeid tot een regionale trekpleister met internationale aantrekkingskracht. De hoofdvestiging in Venlo trekt wekelijks tienduizenden bezoekers, met een sterk seizoensgebonden en toeristisch profiel. Klanten ervaren de formule als een dagje uit, mede dankzij het enorme assortiment van 20.000 artikelen, een restaurant, outlet en drogisterij. De formule valt onder Holland Food Group, dat inzet op klantbeleving en grensoverschrijdende groei.

Cijfers 2025: beleving trekt weer volle winkels

In 2024 groeide de omzet van Die 2 Brüder von Venlo naar €52 miljoen, met drie actieve locaties. Dat is een duidelijke stijging ten opzichte van 2023, toen de omzet nog €39,2 miljoen bedroeg met slechts één vestiging in Venlo. De overname van Backus aan de Grens heeft de formule opnieuw uitgebreid. Hoewel de tijdelijke pop-upstore in Enschede geen lang leven beschoren was, groeit het merk in aantrekkingskracht. De winkel in Siebengewald – geopend in 2021 – trekt inmiddels een eigen publiek. In combinatie met het herstel van toeristisch winkelverkeer na corona zorgt dit voor nieuwe kansen in de nichemarkt van grenswinkelformules.

Van boterreizen tot toeristisch koopparadijs

De geschiedenis van Die 2 Brüder gaat terug tot 1961, toen twee broers uit Venlo een zelfbedieningswinkel openden aan de St. Jorisstraat. Gedreven door de populariteit van de zogenoemde ‘boterreizen’ groeide de formule snel. In de jaren die volgden openden meerdere winkels in het centrum, en in de jaren ’80 en ’90 werd het winkelconcept verder uitgebreid met horeca en non-food. Sinds 2014 maakt de formule onderdeel uit van Holland Food Group. Na de verbouwing in 2019 en de opening van de vestiging in Siebengewald heeft de formule zich opnieuw gedefinieerd als een unieke belevingswinkel met een sterke focus op de Duitse consument. Ondanks de ambities richting landelijke uitrol, is het succes vooralsnog geconcentreerd rond Venlo.

Nichepositie aan de grens

Binnen het supermarktlandschap neemt Die 2 Brüder een geheel eigen positie in. De formule combineert retail, horeca en outletshopping met een duidelijke focus op de Duitse consument. Waar andere supermarktketens kampen met krimp en margedruk, weet deze formule klanten te trekken door een unieke winkelervaring en prijsvoordeel op grensproducten. De toevoeging van Backus aan de Grens in 2024 versterkt de positie als specialist in grensoverschrijdend winkelgedrag. Toch kent de strategie ook grenzen: eerdere uitbreidingen richting Enschede zijn beëindigd, wat laat zien dat het model sterk gebonden is aan locatie, cultuur en fysieke nabijheid tot de Duitse markt.

Wat HOMiES kunnen leren van Die 2 Brüder von Venlo

Deze formule laat zien dat onderscheid niet altijd zit in het aantal vestigingen, maar in positionering. Voor HOMiES zijn er meerdere lessen te trekken:

  • Door de winkelervaring te benaderen als een dagje uit, ontstaat extra klantloyaliteit en spreiding in het winkelpubliek.

  • Internationale focus en doelgroepbegrip zijn cruciaal voor formules in grensregio’s – denk aan cultuur, belastingen en taal.

  • Door retail, horeca en beleving slim te combineren, creëer je meer bestedingsmomenten per klantbezoek en vergroot je de impact per vierkante meter.

Deel deze pagina: 
Email
LinkedIn
Whatsapp