HOMiES-Bedrijfsprofiel-Compass-Group-Nederland HOMiES-Bedrijfsprofiel-Compass-Group-Nederland.

Compass Group: Wereldspeler met lokale impact in food & hospitality

Omzet Compass 2023
266 mln
Omzet Compass 2024
319 mln
Index 2024 / 2023
+ 19,68 %

Compass Group Nederland is onderdeel van de internationale Compass Group PLC, actief in 45 landen en wereldwijd marktleider in food en support services. Ook in Nederland is Compass een zwaargewicht. Vanuit een sterk netwerk, strategische overnames en conceptinnovaties groeit het bedrijf door in verschillende segmenten. Bekende labels zoals Eurest en Famous Flavours vallen onder hun vlag. Met een duidelijke focus op duurzaamheid, diversiteit en innovatie vervult Compass een spilfunctie in de evolutie van de Nederlandse cateringmarkt.

Cijfers 2025: Groei in een uitdagend speelveld

De F&B-omzet van Compass Group Nederland groeide in 2024 naar €319 miljoen met een netwerk van 550 vestigingen. Daarmee behoort Compass tot de absolute top in het cateringkanaal. Deze stijging komt onder meer door groei binnen multi-tenant locaties, innovaties zoals het Dutch Cuisine-concept in samenwerking met sterrenchef Luc Kusters, en de aanhoudende zichtbaarheid via merken als Eurest. De verkiezing van Eurest tot beste cateraar van Nederland door de MT1000 versterkt deze positie.

Van herstructurering naar focus

De afgelopen jaren zijn tekenend geweest voor de ontwikkeling van Compass Group Nederland. Waar het bedrijf in 2018 nog 750 locaties telde en ruim €215 miljoen omzet, kromp dit aantal naar 577 vestigingen in 2023 met €266 miljoen omzet. Die afname is deels toe te schrijven aan veranderingen in de werkstructuren (hybride werken), maar ook aan een bewuste koerswijziging richting schaalvergroting en maatschappelijke impact.

Onder leiding van Jacqueline van Beek als algemeen directeur heeft Compass zich nadrukkelijker gepositioneerd op duurzaamheid en inclusiviteit. De samenwerking met InstockMarket tegen voedselverspilling, het partnerschap met The Colour Kitchen en het SpeakUp-programma zijn hier voorbeelden van.

Dynamiek in cateringkanaal: kansen en druk

Het cateringkanaal staat onder druk door stijgende kosten, nieuwe cao-afspraken en veranderend consumentengedrag. Tegelijkertijd ontstaan er kansen: bedrijven zoeken manieren om medewerkers terug naar kantoor te halen waarbij eten en drinken een sleutelrol spelen. Compass speelt hier slim op in met concepten rond grab & go, sociale inclusiviteit en duurzame innovaties. De samenwerking met Luc Kusters en investeringen in plantaardig eten en CO₂-reductie zijn daar sprekende voorbeelden van.

Wat HOMiES kunnen leren van Compass Group

  • Denk als een totaalpartner: Compass biedt meer dan catering. Ze positioneren zich als hospitality-specialist die meedenkt over vitaliteit, duurzaamheid en werkplezier.

  • Speel in op de maatschappelijke agenda: van voedselverspilling tot sociale inclusie – Compass toont hoe je relevant blijft door maatschappelijke thema’s te omarmen.

  • Innoveer met impact: of het nu gaat om partnerships met sterrenchefs of nieuwe duurzame concepten – innovatie krijgt vorm door samenwerking.

Deel deze pagina: 
Email
LinkedIn
Whatsapp