HOMiES-Bedrijfsprofiel-Compass-Group-Nederland HOMiES-Bedrijfsprofiel-Compass-Group-Nederland.

Compass Group Nederland: Groot in schaal, sterk in sociale impact

Compass Group Nederland is onderdeel van een wereldwijde marktleider in food- en facilityservices, actief in 45 landen. Met een omzet van €266,5 miljoen en 577 locaties in Nederland (2023) is Compass een van de grootste spelers binnen de Nederlandse foodservice.

Compass richt zich op het leveren van geïntegreerde oplossingen onder merken als Eurest en Famous Flavors, en bedient uiteenlopende sectoren van bedrijfsleven tot zorg, onderwijs en publieke instellingen. De organisatie combineert schaal met focus op duurzaamheid, data-analyse en maatwerkoplossingen – van CO₂-reductieprogramma’s tot plantaardige kantineconcepten.

Nieuwe maatschappelijke en HR-gerichte strategie

De afgelopen periode is Compass zichtbaar actiever geworden in de publieke arena, met een nadrukkelijke positionering rond sociale inclusie, arbeidsmarktintegratie en duurzaam werkgeverschap. Zo sloot Compass Group Nederland zich in april 2025 aan bij Tent Nederland, een coalitie van meer dan 40 bedrijven die vluchtelingen begeleiden naar werk. Met meer dan 400.000 openstaande vacatures in Nederland en een laag werkgelegenheidspercentage onder statushouders, wil Compass hiermee bijdragen aan een structurele oplossing voor arbeidsmarktkrapte.

Ook intern is Compass bekroond met succes: het bedrijf werd voor het zesde jaar op rij uitgeroepen tot ‘Top Employer’ door het internationale Top Employers Institute (januari 2025). Daarnaast behaalde Compass de hoogste PPO-score (7,9) in het landelijke FM Provider Performance Onderzoek van de Hospitality Group.

Deze prestaties zijn mede te danken aan de strategische koers onder algemeen directeur Jacqueline van Beek, en de inzet van commerciële teams zoals ESFM, dat de regie voert over integrale facilitaire dienstverlening.

Marktpositie en groei van Compass Group

Tussen 2015 en 2018 bleef de omzet van Compass Nederland stabiel rond de €215 tot €220 miljoen, met zo’n 750 locaties. In coronajaren daalde de omzet scherp – tot €81,2 miljoen in 2021 – maar het herstel is sterk. In 2023 werd weer een omzet van €266,5 miljoen gerealiseerd, met 577 locaties in operatie.

Compass investeert daarnaast in innovatieve formats zoals de Salad Coach en Departement food trolley, en in sociale partnerschappen met onder meer InstockMarket (tegen voedselverspilling), Local2Local (korte ketens), en The Colour Kitchen (inclusief ondernemen).

Tips om effectief samen te werken met Compass Group

Samenwerken met Compass betekent meedraaien in een strak gereguleerde en grootschalige organisatie. Compass verwacht dat partners hun bijdrage aan duurzaamheid, sociale impact of digitale innovatie concreet kunnen aantonen. Denk aan voedselverspilling, inclusieve arbeidskansen, of slimme technologie in de operatie. Snelheid, betrouwbaarheid en meedenken in klantgerichte oplossingen zijn essentieel. Wie impactvol innoveert en Compass écht iets nieuws brengt, kan rekenen op langdurige samenwerking.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.