Appèl Catering is een Brabants familiebedrijf dat zich al jaren onderscheidt als dé onderwijscateraar van Nederland. Het bedrijf is actief op honderden locaties in het onderwijs, bij bedrijven, in de horeca en op evenementen, met een sterke focus op gezondheid, duurzaamheid en gastvrijheid. Appèl presenteert zich nadrukkelijk als ontmoetingsplek waar lekker eten en vitaliteit hand in hand gaan – met innovatieve foodconcepten zoals Goodish en ScoolCompany die jongeren en studenten op een eigentijdse manier verleiden tot gezondere keuzes.
In 2024 exploiteert Appèl 645 vestigingen met een totale food & beverage omzet van €127 miljoen. De formule verstevigde dat jaar haar positie onder meer door het binnenhalen van Hogeschool Inholland en het overnemen van het bedrijf “Oven aan, Kom eraan”, een maaltijdconcept voor internationale gasten. Dit illustreert de strategische koers van Appèl: naast groei ook meer diversiteit en toegevoegde waarde in het aanbod. Door de samenvoeging van alle dochterbedrijven onder de naam Appèl wil de organisatie haar merk verder verstevigen en eenduidiger naar de markt opereren.
Cijfers 2025: Herstel na strategische herstructurering
Na een uitdagende coronaperiode toont Appèl sinds 2023 een stabiel herstel. De omzet groeide van €114 miljoen naar €127 miljoen in 2024, ondanks een lichte daling in het aantal vestigingen van 675 naar 645. De consolidatie volgt op een jarenlange groeiperiode waarin Appèl meerdere overnames deed – waaronder Markies, Zo-Vital, SAB en ScoolCompany – en fors investeerde in innovatie, duurzaamheid en automatisering. Deze schaalvergroting legt de basis voor een veerkrachtige en toekomstgerichte organisatie.
Van groei via overnames naar consolidatie
De afgelopen jaren kenmerken zich door een scherpe opwaartse lijn. Tussen 2016 en 2021 groeide de omzet van ruim €50 miljoen naar €57 miljoen, met een piek in 2019 van €62 miljoen. De integratie van verschillende bedrijven onder de Appèl-paraplu versnelde de expansie, maar leidde in de periode 2022-2024 ook tot herpositionering. Waar in 2023 nog 675 vestigingen werden gerapporteerd, werd dit teruggebracht naar 645 in 2024. Appèl kiest daarmee bewust voor focus, kwaliteit en merkconsistentie boven louter schaalvergroting.
Kosten, grab & go en duurzame keuzes
De markt voor bedrijfscatering is volop in beweging. Stijgende kosten, nieuwe cao’s en veranderend eetgedrag zorgen voor druk op marges én voor kansen. Er is groeiende vraag naar grab & go, meerdere eetmomenten per dag en concepten die inspelen op duurzaamheid. Appèl speelt daar met vernieuwende concepten actief op in. De overname van een avondmaaltijdconcept en campagnes met de Maag Lever Darm Stichting illustreren hoe Appèl inspeelt op vitaliteit en bewuste voeding als structurele behoefte.
Wat HOMiES kunnen leren van Appèl Catering
-
Positioneer jezelf als echte specialist binnen één segment (zoals onderwijs) en bouw daarop voort met merkversterkende concepten.
-
Investeer in schaalvoordelen, maar kies tijdig voor focus en consolidatie. Appèl laat zien dat minder vestigingen soms beter is voor merkconsistentie.
-
Koppel duurzaamheid aan innovatie, niet alleen in producten maar ook in processen en partnerships.
-
Wees alert op marktdynamiek, zoals de opkomst van grab & go, hogere kostenstructuren en veranderingen in eetmomenten. Appèl’s flexibiliteit in het aanpassen van haar aanbod is een belangrijke succesfactor.