HOMiES Bedrijfsprofiel 1 HOMiES Bedrijfsprofiel 1

Van Leeuwen Catering: Gezonde schoolcatering met een sociaal hart

Van Leeuwen Catering (VLC) is een echt familiebedrijf met een bijzonder verhaal: begonnen als melkboer in Leidschendam groeide het bedrijf in 25 jaar uit tot een van de grootste schoolcateraars van Nederland. Onder leiding van directeur Marco van Stappershoef, schoonzoon van de oprichters, bedient Van Leeuwen vandaag de dag meer dan 130 locaties, voornamelijk in het voortgezet onderwijs, mbo en hbo.

Wat begon met een vraag van een middelbare school om de kantine over te nemen, is uitgegroeid tot een organisatie met ruim 250 medewerkers en een omzet van naar schatting €7,7 miljoen in 2023. De filosofie is altijd hetzelfde gebleven: gezond, betaalbaar en lokaal eten toegankelijk maken voor jongeren, met oog voor duurzaamheid en sociale impact.

Drie formules: Dichtbij, Ontdek en Food4You

Van Leeuwen Catering werkt met drie zelf ontwikkelde concepten die perfect aansluiten op de doelgroep en context van elke locatie:

  • Dichtbij (voor bedrijfsrestaurants): Gezond, lokaal, duurzaam en sociaal. Er wordt samengewerkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en met lokale leveranciers.

  • Ontdek (voor voortgezet onderwijs): Betaalbare en gezonde voeding, met herkenbare producten en icoontjes die jongeren helpen bewuste keuzes te maken.

  • Food4You (voor mbo/hbo): Gericht op kennismaking met verse producten uit de Nederlandse eetcultuur, met huisgemaakte buffetten zoals Soup4You en Yogurt&Salads4You.

 

Deze concepten zijn praktisch én educatief. Denk aan tosti’s van oud brood uit de sociale werkplaats en visuele verduidelijking van gezonde keuzes op de prijslijsten.

Van Leeuwen werkt bewust met een eigen interne academie, waar medewerkers training krijgen in gastvrijheid, allergenen en HACCP. Ook is er een diëtist in dienst die de kwaliteit en gezondheid van het assortiment bewaakt.

Groei met behoud van menselijkheid

Hoewel het bedrijf in omvang is toegenomen, blijft de cultuur familiair en mensgericht. Directeur Van Stappershoef hecht veel waarde aan persoonlijke betrokkenheid en zichtbaarheid op de werkvloer. De groei is nooit doel op zich, maar het resultaat van het leveren van kwaliteit. Zo liet Van Leeuwen recent drie aanbestedingen schieten om eerst de interne organisatie op orde te krijgen.

In 2018 werden alleen al 17 nieuwe locaties geopend. In de jaren daarna bleef het bedrijf ondanks corona stabiel. De recente omzet van bijna €8 miljoen bevestigt het duurzame karakter van de groei, terwijl het aantal locaties en het personeelsbestand grotendeels intact zijn gebleven.

Duurzaamheid krijgt een steeds belangrijkere plek in de strategie. Plastic rietjes zijn uitgebannen, en circulair ondernemen is een belangrijk ontwikkelpunt. Samenwerkingen met innovatiecentra zoals de Dutch Innovation Factory en het World Horti Center onderstrepen de ambitie om ook in kennisontwikkeling en innovatie voorop te lopen.

Tips om effectief samen te werken met Van Leeuwen Catering

Van Leeuwen werkt graag met partijen die net als zij geloven in gezonde voeding met maatschappelijke impact. Succesvolle samenwerkingen draaien om:

  • Betaalbare en herkenbare producten, liefst lokaal geproduceerd

  • MVO-gedreven partnerships: denk aan circulaire of sociale productieketens

  • Educatief meedenken: concepten waarmee jongeren leren over voeding, duurzaamheid en gezondheid

  • Laagdrempeligheid en betrouwbaarheid: geen poespas, maar doen wat je belooft

 

Partners die goed aansluiten zijn vaak leveranciers die een sterk verhaal combineren met praktische toepasbaarheid én de schaal aankunnen van tientallen onderwijs- of bedrijfsrestaurants.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.