HOMiES-Bedrijfsprofiel-Sodexo-Nederland. HOMiES-Bedrijfsprofiel-Sodexo-Nederland.

Sodexo Nederland: Dienstverlener met mondiale impact en duurzame ambities

Sodexo is een van de grootste food- en facilitair dienstverleners ter wereld en behoort in Nederland tot de top van de contractcateraars. Het bedrijf combineert internationale schaalgrootte met een steeds sterkere duurzaamheidsmissie. Met ruim 500 locaties en een F&B-omzet van meer dan €200 miljoen in 2023, levert Sodexo dagelijks maaltijden aan bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties.

Wat Sodexo onderscheidt, is de holistische benadering: eten is slechts één onderdeel van een bredere servicevisie waarin ook werkplekbeleving, vitaliteit en duurzaamheid centraal staan. Onder het motto ‘Quality of Life Services’ richt het bedrijf zich niet alleen op smakelijke lunches, maar ook op welzijn, CO2-reductie, circulariteit en data-gedreven oplossingen.

Nieuwe concepten, partnerschappen en maatschappelijke impact

De laatste jaren heeft Sodexo stevig geïnvesteerd in innovatieve foodconcepten. Zo werden in 2023 de formules Kitchen Works en Modern Recipe geïntroduceerd. Kitchen Works is gericht op snel, gezond en efficiënt lunchen op locaties zoals datacenters, productielocaties of kantoren. Modern Recipe is juist ontworpen voor beleving: veel plantaardige seizoensproducten, lokaal ingekocht en flexibel inzetbaar – van restaurant tot vendingconcept.

Daarnaast werkt Sodexo wereldwijd aan de verduurzaming van de voedselketen. In Nederland werd in 2024 de samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) gestart onder het motto ‘Aardig Eten’. In ruim 100 bedrijfsrestaurants worden sindsdien menu’s aangeboden met een lagere impact op natuur en klimaat. Denk aan meer plantaardige keuzes, het verminderen van verspilling (via het Waste Watch-programma) en CO₂-reductie door bewuste receptuur.

In 2025 breidde Sodexo haar culinaire bereik verder uit via een samenwerking met HUNGRY, een platform voor workplace foodtech dat topchefs en restaurants verbindt aan zakelijke klanten. Deze samenwerking onderstreept het streven van Sodexo om haar aanbod te verrijken met maatwerkbeleving en culinaire diversiteit.

Ook aan de koffiezijde is Sodexo actief: het nieuwe concept Crema and More werd in 2025 gelanceerd in Brussel en wordt uitgerold bij zakelijke klanten in Nederland. Deze koffie- en lunchbar maakt werken op kantoor aantrekkelijker en speelt in op de behoefte aan toegankelijke kwaliteit en ambiance.

Marktpositie en strategische ontwikkeling van Sodexo

Sodexo heeft in de afgelopen tien jaar flinke verschuivingen doorgemaakt:

  • In 2015 bedroeg de F&B-omzet nog €256 miljoen met 1.000 locaties.

  • In de jaren daarna daalde het aantal locaties gestaag tot 500 in 2023, terwijl de omzet stabiliseerde op ruim €200 miljoen.

  • De focus verschoof van schaal naar kwaliteit, duurzaamheid en dienstverlening op maat.

 

Sodexo werkt voor opdrachtgevers in onderwijs, bedrijfsleven, zorg en overheden. De organisatie innoveert niet alleen in concepten, maar ook in digitale toepassingen (zoals eigen bestel- en betaalapps) en samenwerkingen met platformen als Just Eat Takeaway (JET) en Uber Eats om thuiswerkers van maaltijden te voorzien.

Internationaal is Sodexo door het CDP (Carbon Disclosure Project) erkend met een A-score voor klimaatambitie. Het doel is om voor 2040 volledig klimaatneutraal te opereren – en die ambitie sijpelt inmiddels duidelijk door in het Nederlandse aanbod.

Tips om effectief samen te werken met Sodexo

Sodexo is een partij die zoekt naar strategische, schaalbare oplossingen die hun impactdoelen ondersteunen. Denk aan leveranciers die bijdragen aan CO₂-reductie, het stimuleren van plantaardig eten of die werkplekbeleving combineren met gemak. Wat telt: transparantie, meetbaarheid en een goede match met het duurzame en internationale karakter van de organisatie. Wie Sodexo echt wil versterken, moet niet alleen leveren – maar meedenken in maatschappelijke waarde, compliance en innovatie.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.