HOMiES-Bedrijfsprofiel-Bakker-Bart HOMiES-Bedrijfsprofiel-Bakker-Bart

Bakker Bart: Grootste lunchbezorger met een eigentijdse bakkersformule

Omzet Bakker Bart '23
92,98 mln
Omzet Bakker Bart '24
93,32 mln
Index 2024 / 2023
+ 0,37%

Bakker Bart is een bekende Nederlandse franchiseketen met circa 133 winkels, veelal gevestigd op drukbezochte toplocaties. De formule ontstond in 1977 vanuit een vernieuwende visie: klanten direct laten zien hoe brood vers uit de oven komt. De unieke winkelformule – inclusief het inmiddels iconische baksysteem waarmee dagvers gebakken kan worden – vormt tot op de dag van vandaag het hart van de propositie. De formule wordt ondersteund door Bart’s Retail in Utrecht, dat franchisenemers begeleidt en de verdere ontwikkeling van de keten aanstuurt.

Naast het fysieke winkelconcept zet Bakker Bart nadrukkelijk in op bezorging. Met een vernieuwde webshop en aanwezigheid op platforms als Thuisbezorgd en Uber Eats, is de keten uitgegroeid tot de grootste lunchbezorger van Nederland. De combinatie van versbeleving, gemak en landelijke dekking maakt Bakker Bart tot een relevante speler voor diverse momenten van de dag.

Cijfers 2025: lichte vestigingsdaling, stabiele omzet

Volgens de FSIN FOOD500 2025 telt Bakker Bart in totaal 133 vestigingen – vier minder dan het jaar ervoor. Toch blijft de omzetontwikkeling positief. In 2024 realiseerde de formule een foodservice omzet van €93,3 miljoen, een lichte stijging ten opzichte van 2023. Daarmee handhaaft Bakker Bart zijn stevige positie in de top van Nederlandse bakkersformules.

Van landelijke spreiding naar gerichte focus

Bakker Bart kende in het verleden een bredere spreiding, met 170 winkels in 2018. Sindsdien is het aantal locaties afgenomen, vooral door hogere kosten, krapte op de arbeidsmarkt en concurrentie van supermarkten. Tegelijkertijd investeerde de formule in een strategische herpositionering. De nadruk ligt nu meer op een combinatie van retail en foodservice, waarbij lokaal ondernemerschap centraal staat. Ook de omnichannel strategie – met focus op bezorgen – biedt groeikansen in drukke binnensteden en rondom kantoren.

Veranderend landschap biedt kansen

Het speciaalzaaksegment is in beweging. Enerzijds is er meer behoefte aan gemak, kwaliteit en beleving. Anderzijds hebben veel bakkerijen het lastig door stijgende kosten en toenemende supermarktconcurrentie. In dit speelveld weet Bakker Bart zich te onderscheiden met versheid, zichtbare bereiding en slimme logistiek. Toch vraagt het economisch klimaat om waakzaamheid: marges staan onder druk, en prijsverhogingen zijn niet altijd makkelijk door te voeren. Een gemiddelde besteding van €15,68 per klant in de speciaalzaken – gedrukt door bakkerijen – laat zien dat efficiëntie en relevantie cruciaal zijn.

Wat HOMiES kunnen leren van Bakker Bart

  • De kracht van een unieke winkelformule met zichtbare versbereiding werkt nog steeds.

  • Bezorging is geen extra service meer, maar een integraal kanaal binnen de strategie.

  • Lokale vestigingen bieden kansen voor samenwerking, zeker in lunchmomenten.

  • Bakker Bart beweegt slim mee tussen retail en foodservice – dat vraagt om meedenken in categorie- en kanaalbeleid.

  • Inkoop- en salesstrategieën moeten zich aanpassen aan franchisemodellen: ieder contact begint lokaal.