HOMiES-Bedrijfsprofiel-Kentucky-Fried-Chicken HOMiES-Bedrijfsprofiel-Kentucky-Fried-Chicken

Kentucky Fried Chicken: Snelle expansie met duurzaam karakter

KFC – voluit Kentucky Fried Chicken – is al sinds 1972 actief in Nederland, maar de echte groeifase kwam pas na 2001. Inmiddels is de formule goed voor 89 vestigingen en een F&B-omzet van ruim €230 miljoen in 2023. Sinds de komst van Collins Foods in 2017 als masterfranchisepartner, is de uitrol van nieuwe restaurants structureel versneld. Alleen al in 2023 kwamen er 23 vestigingen bij, met uitbreidingen in steden als Amersfoort, Alkmaar, Leiden en Almere.

De ambities zijn fors: in 2030 wil KFC doorgroeien naar minimaal 130 vestigingen in Nederland. Dat gebeurt via uiteenlopende exploitatievormen – van standalones tot tankstationlocaties en foodcourts – en met een sterke focus op duurzaamheid en operationele efficiëntie.

Strategie: duurzaamheid, convenience en groei via partners

De groeistrategie van KFC rust op drie centrale pijlers:

  • Duurzaam bouwen: Nieuwe vestigingen – zoals in Almelo en Steenwijk – worden ontwikkeld als energie-neutrale A+++++ gebouwen, met zonnepanelen, slimme isolatie en warmteterugwinning.

  • Convenience first: Drive-thru’s, delivery via Thuisbezorgd.nl en aanwezigheid in foodcourts maken de formule extra toegankelijk.

  • Brede doelgroep: Comfort food voor jong en oud, met ruimte voor vegetarische varianten – naar origineel recept, maar aangepast aan deze tijd.

KFC Nederland is daarnaast de eerste grote fastfoodketen die zich committeerde aan de Better Chicken Commitment, een internationale standaard voor diervriendelijkere kip. Dat onderstreept hun ambitie om ook maatschappelijk impact te maken.

De vestigingen worden grotendeels geëxploiteerd door Collins Foods, maar ook EG Group (samen met tankstations) en andere franchisepartners zijn betrokken. Internationaal blijft moederbedrijf Yum! Brands bouwen aan expansie, o.a. door recente overnames van EG Group-locaties in het Verenigd Koninkrijk.

Marktpositie: tweede fastfoodketen van Nederland

KFC behoort tot de snelst groeiende fastfoodformules van het moment. Het merk:

  • Staat stevig op plek 2 in de Nederlandse quickservice, na McDonald’s

  • Is herkenbaar door het iconische kipaanbod en de merkpersoonlijkheid van Colonel Sanders

  • Realiseert met minder vestigingen dan concurrenten een hoge omzet per locatie

  • Haakt actief in op trends als meatless, drive & delivery, en energieneutrale bouw

  • Trekt via foodcourts, tankstations en binnensteden een gevarieerde doelgroep

De uitdaging zit vooral in het behouden van de snelheid én het waarborgen van merkconsistentie bij diverse exploitatiepartners. Toch bewijst KFC dat schaalgrootte hand in hand kan gaan met innovatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Tips om effectief samen te werken met KFC Nederland

Wil je samenwerken met KFC? Dan zijn dit belangrijke aandachtspunten:

  • Zorg voor schaalbaarheid en betrouwbaarheid – KFC groeit hard en heeft partners nodig die kunnen meegroeien

  • Ondersteun duurzaamheid – van verpakkingen tot vastgoed, elk detail telt

  • Bied innovatie met bewezen gemak – alles draait bij KFC om snelheid en herkenbaarheid

  • Begrijp de franchiseconstructies – werk je met Collins Foods, EG Group of een andere partij? Zorg voor goede afstemming

  • Lever beleving en efficiency – KFC zoekt de balans tussen storytelling (Colonel Sanders) en rationele performance

KFC Nederland staat aan de vooravond van een volwassen fase – waarin duurzaamheid, data en delivery net zo belangrijk zijn als de beroemde bucket kip.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.