HOMiES Interview Vegan Visboer 1 HOMiES Interview Vegan Visboer Header

Vegan Visboer: Plantaardige vis van Urk, met smaak én een verhaal

Als je aan Urk denkt, denk je aan vis. Maar dat je er ook plantaardige vis kunt laten ontwikkelen die bijna niet van echt te onderscheiden is? Dat is het werk van Simon Visscher, oprichter van Vegan Visboer. Zijn missie is helder: bijdragen aan de eiwittransitie met producten die kloppen. In smaak, in voedingswaarde én in overtuiging.

“We wilden laten zien dat plantaardig niet alleen duurzaam, maar ook gewoon ontzettend lekker kan zijn,” vertelt Simon. En dat lukt: Vegan Visboer ontwikkelt hoogwaardige visvervangers met dezelfde eiwitten en vetzuren als echte vis, en doet dat samen met vissers op Urk. Een bijzondere samenwerking die traditie en toekomst bij elkaar brengt.

Een visvervanger met dezelfde voedingswaarde

Vegan Visboer richt zich op één duidelijke belofte: plantaardige visvervangers die qua smaak én voedingswaarde concurreren met echte vis. Hun producten bevatten eiwitten, omega 3, 6 en 9 en worden gemaakt van schone, plantaardige ingrediënten. Zonder concessies in kwaliteit.

De producten zijn beschikbaar via álle grote groothandels zoals Sligro, Bidfood, Hanos en VHC en dus voor elke horecakeuken eenvoudig te bestellen. Of je nu werkt in een bedrijfsrestaurant of een visgerecht op de kaart van je bistro wil verduurzamen: Vegan Visboer maakt de stap toegankelijk én professioneel.

HOMiES Interview Vegan Visboer 3

Missie gedreven door samenwerking

“Het wordt steeds moeilijker om vis uit het water te halen,” vertelt Simon. “De visstand staat onder druk, en ook de zorgen rond microplastics nemen toe. Maar dat betekent niet dat we smaak moeten opgeven.”

Wat Simon typeert is zijn aanpak: geen strijd met de traditionele sector, maar juist samenwerking zoeken met mensen die al jarenlang in het vak zitten. Zo werd er gebouwd aan een product dat inhoudelijk klopt, maar ook cultureel gedragen wordt. “We produceren gewoon op Urk. Met mensen uit de visserij. Dat maakt dit verhaal extra sterk.”

Voor horeca die vooruit wil

Vegan Visboer richt zich volledig op foodservice. De producten zijn al opgenomen in het assortiment van de grote groothandels, wat de drempel om in te stappen laag maakt. De doelgroep? Horecaondernemers die bewuste keuzes willen maken zonder in te leveren op beleving of kwaliteit.

Het doel is niet om alles te vervangen, maar om een goed plantaardig alternatief te bieden. Eén dat de gast herkent én omarmt.

HOMiES Interview Vegan Visboer 4

Duurzaamheid als vanzelfsprekendheid

Voor Vegan Visboer is duurzaamheid geen marketingclaim, maar een basisprincipe. “Als je een plantaardig product ontwikkelt moet duurzaamheid automatisch op nummer één staan,” zegt Simon. Het zit in de ingrediënten, in de samenwerking, en in het doel om impact te maken binnen de eiwittransitie.

Dat die aanpak werkt, blijkt uit de recente toekenning van de PSimpact-score, een onafhankelijke erkenning van hun duurzame bijdrage binnen foodservice.

Blijven innoveren, blijven verrassen

De ambitie van Simon en zijn team stopt niet bij het huidige assortiment. Ze blijven ontwikkelen, testen en verbeteren. “In witvis zijn we nu uniek, er zijn weinig echt goede alternatieven,” vertelt hij. “Maar we willen verrassen. Steeds weer. Met nieuwe producten, met toepassingen, met smaken die inspireren.”

HOMiES Interview Vegan Visboer 5

Wat hij andere ondernemers wil meegeven

“Geloof in jezelf, en zoek de juiste mensen om je heen,” zegt Simon. “Zorg voor partners die je aanvullen. En accepteer dat het hard werken blijft. Maar als je blijft geloven in wat je doet, dan komt de rest.”

Zijn grootste les tot nu toe? De aanhouder wint. Vegan Visboer begon met een goed netwerk, maar heeft stap voor stap gewerkt aan geloofwaardigheid, schaalbaarheid en smaakperceptie. En dat betaalt zich uit.

Wat ze nu zoeken

De acceptatie van plantaardige vis groeit, maar het kan sneller. Simon merkt dat steeds meer gasten er open voor staan, zeker als het goed bereid en goed uitgelegd wordt. Toch is er nog werk te doen.

Wat nu helpt?

  • Meer zichtbaarheid
  • Extra salescapaciteit
  • Horecaondernemers die mee willen denken én serveren
  • En ambassadeurs die hun verhaal willen doorvertellen
HOMiES Interview Vegan Visboer 1 HOMiES Interview Vegan Visboer 1
Neem contact op met Simon van Vegan Visboer

Wil je plantaardige vis op je kaart zetten, proeven of gewoon kennismaken met Simon? Neem dan contact op met Simon van Vegan Visboer. Hij deelt graag zijn verhaal en laat je zelf ervaren wat smaak met visie betekent.

Stuur Simon een berichtje

Wil jij ook jouw start-up onder de aandacht brengen?

Ben jij bezig met een start-up of scale-up in foodservice en denk je: “Dit verhaal verdient een podium”? Stuur ons dan jouw start-up story en wij helpen je om het te vertalen naar een verhaal dat we gratis publiceren op ons HOMiES-platform.

Ben je klaar om jouw product of concept live te presenteren aan ruim 20.000 foodprofessionals? Doe dan met ons mee op het Start-Up Spots Paviljoen tijdens horecabeurs Gastvrij Rotterdam 2025 en laat je zien tussen alle andere gedreven ondernemers.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.