HOMiES BLOG - Nieuwe uitdagingen in Foodservice Mobile Header HOMiES BLOG - Nieuwe uitdagingen in Foodservice - Header

Uitdagingen in Foodservice

Het jaar is nog niet voorbij, maar toch voelt deze periode aan als een moment om de balans op te maken en terug te kijken. Niet dat de decembermaand onbelangrijk is. Sterker nog: In veel gevallen kan die laatste maand het jaar maken of breken. December is hard werken, afronden, het succes vieren én januari is met de start van de Horecava weer vooruit kijken en nieuwe plannen maken.

Niet altijd gemakkelijk

2024 was niet altijd een financieel gemakkelijk jaar. Na twee jaar opbouw en herstel na de coronaperiode was dit jaar er weer eentje van terug naar het normale. Maar normaal is het jaar allerminst geweest. De inkoopprijzen zijn de pan uit gestegen en de loonkosten zijn fors opgelopen. Daarnaast is de beschikbaarheid van handjes in de keuken en de bediening beperkt geworden. Reden voor veel horecabedrijven om minder vaak of lang open te zijn. Lichtpuntje is dat de energieprijzen iets zijn gedaald. Maar die meevaller kan niet compenseren wat er op de andere fronten is gebeurd.

Zelfstandige ondernemers

Groothandels, inkooporganisaties en commerciële organisaties zijn allemaal bezig om het voor zelfstandige ondernemers makkelijker en vooral voordelig te maken. Niet iedereen vindt die weg nog en dat is meer dan jammer. Recent nog sprak ik een vertegenwoordiger van een belangenvereniging met een collectief energiecontract die een onderneming 20.000 euro op jaarbasis kon helpen besparen alleen door aan te sluiten. 20.000 euro aan energiekosten besparen! Dat is een nettobedrag waar misschien wel 60.000 euro aan omzet tegenover staat. Zondegeld als dat moet worden uitgegeven aan instanties of bedrijven die niets toevoegen aan de business of niet bijdragen aan de investeringsruimte die elke ondernemer nodig heeft. Los van het feit dat ondernemers zelf ook mogen verdienen aan hun inspanningen en risico’s.

Veel geld blijft liggen

Voor 2025 roep ik ondernemers daarom op goed te kijken naar de eigen verplichtingen en contracten. Veel geld blijft er volgens mij liggen omdat ondernemers te veel bezig zijn met de dagelijkse gang van zaken in plaats van de zaken op termijn. Vaak gaat het om het opzeggen van contracten wat ruim van te voren moet worden gedaan. Termijnen worden dan vergeten. Of gemakkelijk wordt aangenomen dat continuïteit in ieder geval ervoor zorgt dat er geen nieuw avontuur wordt aangegaan.

Verandering moet lonend zijn

Dat laatste klopt en verandering moet ook altijd lonend zijn of een doel dienen. Daarom is het van belang even de tijd te nemen om goed na te denken wat te doen. In een hectische decemberperiode gaat dat niet. Die drukke maand is van dag naar dag hollen om alles geregeld te krijgen voor de klanten. Maar nu in de aanloop naar die drukte is de ruimte er vaak wel. Kijk ernaar en maak voor jezelf en het eigen bedrijf de juiste overweging zodat je in januari op de Horecava gericht op pad kunt. Daar moet geoogst worden wat eerder is bedacht zodat 2025 gelijk een goede start wordt. Want ook volgend jaar liggen er nieuwe uitdagingen. Hoe eerder je daarmee begint des te beter het is.

HOMiES Blogger Steffen van Beek HOMiES Blogger Steffen van Beek
Over de Auteur Steffen van Beek
Steffen van Beek is oprichter en hoofdredacteur van @FoodClicks. Het toonaangevende vakplatform voor professionals in foodservice. Al meer dan 30 jaar volgt hij de markt van dichtbij en weet hij als geen ander welke trends er écht toe doen. Met zijn scherpe oog voor ontwikkelingen en zijn brede netwerk verbindt hij merken, ondernemers en beslissers met verhalen die ertoe doen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.