HOMiES Interview LocalTea 1 HOMiES Interview LocalTea Header

LocalTea: Thee van Nederlandse bodem die smaakt naar meer

Wat als je thee niet uit verre landen hoeft te importeren, maar het gewoon lokaal kunt telen? Duurzaam, kwalitatief en sociaal. Dat is precies wat Marleen en Wouter van LocalTea doen. In Zundert hebben zij de grootste theegaard van West-Europa opgebouwd, met meer dan 1,7 miljoen planten. Het resultaat? Een vers product, ambachtelijk verwerkt en eerlijk geproduceerd. Geen theezakje dat vergeten raakt achterin een lade, maar een kwalitatieve beleving met geur, kleur, smaak én verhaal.

De missie is helder: laten zien dat échte thee ook gewoon uit Nederland kan komen. Niet om anders te zijn, maar om het beter te doen. Voor mensen, voor smaak én voor de planeet.

Lokale thee, met aandacht geplukt

LocalTea teelt zijn eigen koude-resistente theeplanten in onverwarmde kassen, oogst alleen de jongste bladeren voor optimale smaak en verwerkt die op ambachtelijke wijze. Daarna worden de theeën gemelangeerd met biologische kruiden en specerijen, zonder kunstmatige aroma’s of toevoegingen.

Alles wat je proeft is puur natuur. Het resultaat is thee die niet alleen lekker is, maar ook een verhaal vertelt. Voor horecazaken die bewust kiezen, biedt LocalTea een alternatief dat opvalt op de kaart én blijft hangen bij de gast.

Voor wie graag iets serveert dat klopt

Speciaal voor de horeca ontwikkelde het team drie nieuwe varianten die aansluiten op praktijk en presentatie. Met horeca-proof verpakkingen en ondersteunend promotiemateriaal maken ze het eenvoudig om te serveren, zonder in te leveren op uitstraling of kwaliteit.

LocalTea is er voor ondernemers die geloven dat thee meer mag zijn dan een bijzaak. Het is een product met marge, met impact én met potentie.

HOMiES Interview LocalTea 2

Wat LocalTea belangrijk vindt

De kernwaarden van LocalTea zijn vanaf dag één glashelder:

  • Lokaal en sociaal: Thee van eigen bodem, met eerlijke banen en kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Kwaliteit boven kwantiteit: alleen de topblaadjes, geen compromissen in smaak of beleving.
  • Transparantie en innovatie: met technologie, slimme samenwerking (zoals met WUR en VanWeesWaalwijk) en openheid over herkomst
  • Echt is genoeg: geen geurbolletjes of snelle aroma’s, maar biologische ingrediënten met een functie én een verhaal

Groeien tegen de stroom in

Het idee dat thee ook in Nederland kan groeien, werd in het begin met opgetrokken wenkbrauwen ontvangen. Maar LocalTea bleef investeren, testen, falen en doorontwikkelen. Nu, jaren later, staan ze waar niemand het verwachtte: met een stevig merk, bewezen kwaliteit én schaalbare productie.

De volgende stap? Foodservice verder veroveren. De horecamarkt werkt anders dan retail, maar juist daar wordt het verschil gemaakt. “Horeca is waar merken gebouwd worden,” zegt Marleen. “En waar gasten echt kennismaken met smaak en herkomst.”

Wat ze nu nodig hebben

De uitdaging op dit moment is duidelijk: naamsbekendheid en zichtbaarheid. De reacties zijn altijd positief zodra mensen LocalTea hebben geproefd of het verhaal horen, maar dan moeten ze wél van het bestaan afweten.

Daarom zoekt LocalTea:

  • Horecaondernemers die duurzame en sociale impact willen maken
  • Locaties die willen proeven, proberen en het verschil maken
  • Mensen die het verhaal willen doorvertellen

Wat ze leerden onderweg

“Durf te pionieren en wacht niet tot iemand anders het pad voor je baant. Denk groot, zet de stip op de horizon. Nee heb je, ja kun je krijgen ” zegt Marleen. “Als je iets ziet dat beter kan, moet je het gewoon proberen. En investeer in kwaliteit, altijd.” Ze delen graag hun kennis met andere ondernemers en geloven sterk in complementaire teams: mensen die elkaar aanvullen, zodat elke motor in de onderneming draait.

HOMiES Interview LocalTea 1 HOMiES Interview LocalTea 1
Neem contact op met Marleen en Wouter van LocalTea
Benieuwd naar thee van eigen bodem? Wil je LocalTea serveren in jouw horecazaak, proeven of meer horen over het verhaal achter het merk? Marleen en Wouter staan open voor samenwerking, kennismaking en theemomenten met impact.
Stuur Marleen een berichtje

Wil jij ook jouw start-up onder de aandacht brengen?

Ben jij bezig met een start-up of scale-up in foodservice en denk je: “Dit verhaal verdient een podium”? Stuur ons dan jouw start-up story en wij helpen je om het te vertalen naar een verhaal dat we gratis publiceren op ons HOMiES-platform.

Ben je klaar om jouw product of concept live te presenteren aan ruim 20.000 foodprofessionals? Doe dan met ons mee op het Start-Up Spots Paviljoen tijdens horecabeurs Gastvrij Rotterdam 2025 en laat je zien tussen alle andere gedreven ondernemers.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.