HOMiES Kanaalinzichten Restaurantmarkt HOMiES Kanaalinzichten Restaurantmarkt

De Nederlandse Restaurantmarkt: formules, conceptkracht en diversiteit

De Nederlandse restaurantmarkt is breed en gevarieerd. Van landelijke ketens en wereldrestaurants tot lokale horecafamilies en high-end dining: overal spelen restaurantformules een centrale rol. Concept, identiteit en beleving bepalen hier het succes. Voor leveranciers en fabrikanten betekent dit een markt met grote verschillen in schaal, positionering en samenwerking.

Omzetcijfers Restaurants

Omzet Restaurants 2023
5.513 mln
Omzet Restaurants 2024
5.843 mln
Index 2024 / 2023
+ 6,0 %

Landelijke restaurantketens en herkenbare formules

Nederland kent een brede groep landelijke restaurantketens die zich onderscheiden met herkenbare formules en landelijke dekking.

Restaurant Company Europe, De Beren, ’t Zusje, La Cubanita, Humphrey’s Restaurants, Vapiano, Bregje, Gauchos, Rodeo, Ribhouse Texas, Wagamama, Sumo, Shabu Shabu, Heinde, Dadawan, Rozey, SLA, Poké Perfect, Pizza Beppe, De Pizzabakkers, Burgerbar, Teds, Spaghetteria, Takumi en Chidóz zijn daar voorbeelden van. Deze ketens combineren herkenbaarheid en schaal met een toegankelijke gastbeleving, vaak ondersteund door duidelijke menuprofielen en expansiestrategieën.

Horecagroepen en families met meerdere concepten

Naast de ketens spelen horecagroepen een belangrijke rol.

Meyer Horeca Groep, 3WO Horeca Groep, Axivate Horeca Group, Khalid Oubaha Company, Brothers Horeca Groep, Rebel Horeca Groep, Ramzy Group, Hell’s Kitchen Horeca Groep, Cox & Co Horeca, Dudok Horeca Groep, Poppes Horeca, RB Horeca, Ron Gastrobar Groep, Lute Group, The Breda Group, Bonheur Horeca Groep, UMH Group, Willaerts Group, SOMHoreca, The Young Horeca Group, RW Horeca Groep, Yip Group, Big Horeca, H-Hospitality, Eveline Wu, Het Horecalegioen, Van Velthooven Horecagroep, Van Leeuwen Horeca Harbour Group en de Van Heeckeren Groep beheren vaak meerdere formules of iconische locaties. Ze combineren schaal met lokale verankering en weten stadswijken, regio’s en doelgroepen aan zich te binden met een gevarieerd portfolio.

Boutique, high-end en culinaire iconen

Het restaurantkanaal kent ook spelers die zich onderscheiden met unieke concepten en culinaire klasse.

The Entourage Group, Librije Beheer, Simonis, The Seafood Bar, MOJO Japanese Kitchen, Umami by Han, Seoul Sista, Sojubar, Brouwerij Troost, Wonder’s, De Heere van Meijel, Bistro Gossimijne, Pannenkoe en De Pannekoekenbakker laten zien hoe uiteenlopend dit segment is. Van internationale high-end hospitality tot ambachtelijke familietradities, hier staat onderscheidend vermogen en gastvrijheid op het hoogste niveau centraal.

Wereldrestaurants en all-in concepten

De populariteit van grootschalige all-in restaurants blijft ook groot. Formules als ABC Restaurants, Wereldrestaurant Atlantis, Watertuin, Oriënt Plaza, Wok in Vuur en Vlam en Wok De Mallejan bieden gasten een culinaire wereldreis onder één dak. Variatie, prijs-kwaliteit en beleving staan centraal, ondersteund door een efficiënt logistiek model. Voor leveranciers betekent dit vaak grote volumes en veelzijdige productcategorieën.

Wat HOMiES kunnen leren van restaurants

De restaurantmarkt laat zien hoe krachtig formules zijn in het bouwen van merken en gastrelaties. Voor leveranciers en fabrikanten betekent dit dat samenwerking vraagt om flexibiliteit én inzicht in de dynamiek van verschillende restaurantconcepten.

  • Concepten als merkbeleving: restaurantformules ontwikkelen een herkenbare identiteit die gasten binden en herkennen.

  • Diversiteit in schaal: van eenmanszaken tot honderden vestigingen, leveranciers moeten flexibel meebewegen.

  • F&B-innovatie als motor: vegan, fast casual, wereldkeuken of high-end dining – innovatie bepaalt hier het onderscheidend vermogen.

  • Lokale binding versus landelijke expansie: waar ketens groeien door schaal en efficiency, bouwen horecagroepen juist op lokale identiteit en verankering.

Meer weten over de alle restaurantformules?

Op onze website vind je meer verdiepende kanaalinzichten en formulesheets van alle restaurantformules, inclusief cijfers, feiten en achtergrondverhalen. Maak je eigen HOMiES Premium account aan en krijg direct toegang tot onze premium content.

Formules in Restaurants

Duik dieper in alle cijfers, feiten en tips over alle restaurantformules:

HOMiES-Bedrijfsprofiel-La-Cubanita HOMiES-Bedrijfsprofiel-La-Cubanita
Restaurants
La Cubanita: tapasformule vol sfeer, ritme en gastvrijheid
La Cubanita is een tapasrestaurant met een herkenbare formule en een karakteristieke sfeer. In een kleurrijke Cubaanse setting genieten gasten…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Poke-Perfect HOMiES-Bedrijfsprofiel-Poke-Perfect
Restaurants
Poké Perfect: snelle, gezonde bowls met duurzame impact
Poké Perfect is een familiebedrijf dat werd opgericht door broer en zus Gerrit Jan en Quinta Witzel. Hun gezamenlijke missie:…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel Rozey HOMiES Bedrijfsprofiel Rozey
Restaurants
Rozey: all inclusive vega(n) met een missie
Rozey is het eerste restaurant in Nederland waar je voor een vaste prijs onbeperkt vegetarisch en veganistisch kunt eten én…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Sumo-Sushi-Grill HOMiES-Bedrijfsprofiel-Sumo-Sushi-Grill
Restaurants
Sumo Sushi & Grill: Japanse gastvrijheid in een eigentijdse setting
Sumo Sushi & Grill is sinds 2005 een begrip in Nederland voor liefhebbers van de Japanse keuken. Wat begon als…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-The-Entourage-Group HOMiES-Bedrijfsprofiel-The-Entourage-Group
Restaurants
The Entourage Group: internationale high-end hospitality
The Entourage Group, opgericht door ondernemer Yossi Eliyahoo, begon in 2008 in Amsterdam met de opening van MOMO Restaurant, Bar…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Meyer-Horeca-Groep HOMiES-Bedrijfsprofiel-Meyer-Horeca-Groep
Restaurants
Meyer Horeca Groep: veelzijdig horecahuis met een sterk maatschappelijk kompas
Meyer Horeca Groep is al meer dan 35 jaar actief in het beheren en ontwikkelen van een breed scala aan…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel MOJO Japanese Kitchen HOMiES Bedrijfsprofiel MOJO Japanese Kitchen
Restaurants
MOJO Japanese Kitchen: modern Japans eten voor iedereen
MOJO Japanese Kitchen brengt de smaken van Japan op een toegankelijke manier naar het grote publiek. De formule combineert kwaliteit…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel Chidóz HOMiES Bedrijfsprofiel Chidóz
Restaurants
Chidóz: modern Mexicaans met een eigenzinnige twist
Chidóz brengt de smaken van Mexico naar Nederland op een frisse, eigentijdse manier. De formule combineert verse ingrediënten, uitgesproken smaken…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel Cox & Co Horeca HOMiES Bedrijfsprofiel Cox & Co Horeca
Restaurants
Cox & Co Horeca: bijna 100 jaar gastvrijheid en familiegevoel
Cox & Co Horeca is een gevestigde naam in Roermond en ver daarbuiten. Met locaties op het Retailpark, Huis &…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Eveline-Wu HOMiES-Bedrijfsprofiel-Eveline-Wu
Restaurants
Eveline Wu: smaakmaker met een internationale blik
Eveline Wu heeft haar roots in een klein dorpje nabij Shanghai, waar de liefde voor koken haar met de paplepel…
Lees meer
HOMiES Referentie Cas & Kas HOMiES Referentie Cas & Kas
Meer insights? Word lid en ontvang All-Inclusive Kennis, Inspiratie, Insights én Netwerken voor een vaste prijs per jaar
Bij HOMiES geloven we dat samenwerking en kennisdeling de sleutel zijn tot succes. Met een lidmaatschap krijg je het hele jaar toegang tot ons Foodservice Netwerk, onze evenementen en praktische inzichten die je direct kunt toepassen in je eigen werk.
HOMiES Lidmaatschap
Tags:
,
,
,