HOMiES Columnist - Violette Ruitenberg - van Gisbergen 2025 HOMiES Columnist - Violette Ruitenberg - van Gisbergen 2025-2

Hoe A-merken formules helpen de gastbeleving te optimaliseren

Horecaondernemers staan voor grote uitdagingen. Gasten verwachten topkwaliteit en een onderscheidende beleving voor een scherpe prijs, terwijl marges onder druk staan en personeelstekorten de gastvrijheid op de proef stellen. Als A-merk kun je hierin een sleutelrol spelen. Niet alleen door kwaliteitsproducten te leveren, maar ook door ondernemers strategisch te ondersteunen bij het verbeteren van de klantbeleving en het verhogen van hun rendement. Hoe? Door slim in te spelen op hun klantreis en gastbeleving.

Hier zijn 6 manieren waarop je horecaformules kunt helpen groeien.

1. Profiteer van vertrouwen en merkbekendheid

A-merken hebben een sterke reputatie bij consumenten. Een bekende naam op de menukaart verlaagt de drempel voor gasten en kan zorgen voor hogere bestellingen en marges. Maar horeca vraagt om een andere beleving dan retail. Help ondernemers daarom met premium branding: denk aan speciaal glaswerk, exclusieve recepturen of hoogwaardige promotiematerialen en menukaarten. Aperol Spritz en Chocomel zetten dit perfect in door hun merkbeleving naadloos te integreren in horecaomgevingen. Door eenvoudige maar hoogwaardige recepturen aan te bieden bied je gemak voor het personeel terwijl gasten de merkbekendheid, vertrouwde smaak en luxere perfect serve enorm waarderen. Dit wordt ondersteund door het gebruik van kwalitatieve promotiematerialen op en rond de locatie. De menukaart lijkt hierin het meest effectief als je de gast wilt verleiden om voor jouw product te kiezen.

2. Stimuleer innovatie en productontwikkeling

A-merken investeren fors in R&D, maar sluiten hun innovaties altijd perfect aan op de dynamiek van de horeca? De beste productontwikkelingen komen tot stand door samen te werken met chefs en andere foodservice professionals. Niet alleen zorgt dit voor succesvollere introducties, het versterkt ook je reputatie en netwerk binnen foodservice. Van professionals voor professionals.

3. Verhoog efficiëntie en vang personeelstekorten op

Horecaondernemers zoeken oplossingen om sneller en efficiënter te werken zonder in te leveren op kwaliteit. A-merken kunnen hierin ondersteunen met slimme producten: van kant-en-klare basiscomponenten tot halffabricaten die tijd besparen. Denk aan Debic, Henri of Alsa, die chefs helpen met efficiënte maar kwalitatieve oplossingen. Maar het hoeft niet alleen om producten te gaan.

Training en begeleiding zijn minstens zo waardevol. Als je een training gaat organiseren, zorg dan dat deze zo relevant mogelijk is en het liefst op locatie van de klant. Het personeel heeft immers weinig tijd. Misschien kun je andere fabrikanten laten aansluiten voor een completer programma? Geef je als koffiebrander een training? De (plantaardige) zuivel is minstens zo belangrijk voor de perfecte kop koffie! En misschien kun je direct een training laten verzorgen die het personeel helpt meer omzet te maken op koek en gebak?

Deze samenwerkingen kunnen heel waardevol zijn in het verhogen van de omzet en gasttevredenheid (of een andere doelstelling die jouw klant heeft). Samen kunnen jullie zorgen voor een duurzame groei die de goede klantrelatie verstevigt.

4. Maak slim gebruik van promotiemogelijkheden

Veel A-merken bieden marketingondersteuning aan, maar hoe effectief wordt die ingezet? Co-branded campagnes, social media activaties en doordachte POS-materialen kunnen niet alleen meer gasten trekken, maar ook de omzet per gast verhogen. Materialen moeten echter wel ‘hufter-proof’ zijn en eenvoudig te personaliseren zijn. Platforms zoals Menuez helpen horecalocaties en fabrikanten laagdrempelig samen te werken aan kwalitatieve en gepersonaliseerde marketingondersteuning.

5. Creëer onderscheidende gastbelevingen

Een merk wordt pas écht waardevol voor horecaondernemers als het bijdraagt aan een unieke gastbeleving. Denk aan speciale koelingen, tapinstallaties, exclusieve menukaartitems of duurzame aankleding zoals parasols. En uiteraard is de bediening jouw partner. Investeer samen in de juiste kennis over jouw product. Zorg er samen met jouw klant voor dat werken in de horeca weer een vak is om trots op te zijn en waar het personeel écht het verschil kan maken. Kies de ambassadeurs van jouw merk strategisch. Investeer alleen in locaties waar jouw merk echt impact maakt en past bij de doelgroep waardoor een win-win situatie ontstaat. Maar let op: zorg ook voor goed onderhoud en follow-up. Hoe vaak zie je niet verouderde koelingen of glaswerk van merken die niet eens meer verkocht worden? Blijf betrokken bij de ondernemer en zorg dat jouw merkbeleving top blijft.

6. Draag bij aan duurzaamheid

Steeds meer consumenten en ondernemers verwachten duurzame oplossingen. Door duidelijke storytelling over de duurzaamheid van jouw product of merk, kun je de ondernemer helpen zijn concept verder te laden. Of bedenk samen hoe je duurzaamheid richting de gast op een ludieke manier onder de aandacht kunt brengen (wanneer jouw merk zich daarvoor leent). Zo zou je bijvoorbeeld kunnen investeren in branded ‘doggybags’ om samen gasten aan te moedigen geen eten weg te gooien maar de restjes mee te nemen voor de volgende dag. Wil je echt impact maken dan loont het om met grotere formules de gehele keten onder de loep te nemen. Zo werkt McDonald’s bijvoorbeeld samen met diverse fabrikanten om hun keten te verduurzamen. De best practices en innovaties die daaruit voortvloeien kunnen vaak ook uitgerold worden op kleinere schaal en bij andere typen klanten.

Conclusie: Creëer samen langdurige waarde

A-merken kunnen horecaondernemers helpen groeien door verder te kijken dan alleen productlevering. Door strategische samenwerkingen, slimme innovaties en sterke merkactivaties kunnen ze horecaformules helpen hun klantbeleving te optimaliseren en zo een duurzaam concurrentievoordeel opbouwen.

Wil je weten hoe jouw A-merk horecaformules nog beter kan ondersteunen? Of zoek je iemand die kritisch kijkt naar het assortiment binnen jouw formule en aanbevelingen doet hoe je de gastbeleving kan verhogen door samen te werken met de juiste fabrikanten voor jouw concept? Neem contact op en ontdek hoe we samen kunnen bouwen aan een optimale klantreis en gastbeleving!

HOMiES - Violette van Gisbergen HOMiES - Violette van Gisbergen
Over de Auteur Violette van Gisbergen
Violette is een marketingexpert met meer dan 15 jaar ervaring, waarvan sinds 2018 als zelfstandig adviseur via Via Violette Marketing & Advies. Ze helpt formules en fabrikanten zoals FrieslandCampina, Santa Maria, Unilever Food Solutions en Arla Foods om impact te maken met gezondere en duurzamere voeding. Dit kan op basis van een tijdelijke ondersteuning of als losstaand project.

Haar kracht? Klantreisoptimalisatie en kanaalstrategieën die werken. Of het nu gaat om positionering, introducties of marketingcampagnes, Violette helpt bedrijven om aan de juiste knoppen te draaien en écht impact te maken.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.

Gerelateerde Masterclasses

Wil je deelnemen aan onze HOMiES Masterclasses? Check dan snel deze aankomende sessies en doe mee! Ben je nog geen lid van HOMiES? Noteer dan in de opmerkingen dat je een sessie wilt bijwonen om kennis te maken met onze club en wees welkom.

HOMiES Masterclass Klantgerichtheid HOMiES Masterclass Klantgerichtheid
Masterclasses
9 december 2025
Masterclass Klantgerichtheid
Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie écht klantgericht werkt? Hoe creëer je waardevolle klantbelevingen die niet alleen zorgen voor tevreden klanten, maar ook voor duurzame groei? Samen met Matty Geertsen, medeoprichter van Customore Consulting, duiken we tijdens deze HOMiES MiNi Masterclass in de kunst van klantgerichtheid en het behalen van een hoge NPS-score.
Lees meer
HOMiES Masterclass Category Management HOMiES Masterclass Category Management
Masterclasses
7 mei 2025
Masterclass Category Management
Hoe kan jouw aanbod als leverancier in Foodservice bijdragen aan het succes van een categorie? In deze interactieve Mini Masterclass, georganiseerd in samenwerking met The Category & Trade Company, verkennen we hoe category management werkt aan de kant van jouw klant en hoe jij daar strategisch op inspeelt. Van categorievisie tot praktische plannen – we bespreken hoe je jouw kennis inzet om samen de juiste keuzes te maken.
Lees meer
HOMiES Masterclass Sales Leadership HOMiES Masterclass Sales Leadership
Masterclasses
21 mei 2025
Masterclass Sales Leadership
Tijdens deze aankomende HOMiES MiNi Masterclass, ontwikkeld in samenwerking met onze kennispartner Hovingh & Partners, ontdek je hoe je proactief en effectief bouwt aan klantrelaties die het verschil maken. We bieden je strategische inzichten en tools om klanten beter te begrijpen, kansen te benutten en wederzijdse groei te realiseren.
Lees meer
Tags: