TOP 20 grootste formules in Supermarkten TOP 20 grootste formules in Supermarkten

TOP 20 grootste formules in Supermarkten

De supermarktwereld blijft razendsnel veranderen. Consumenten zoeken gemak, versheid én beleving en de grootste supermarktformules spelen daar slim op in. In dit overzicht vind je de 20 grootste spelers van 2025 binnen het kanaal supermarkten.

HOMiES-Bedrijfsprofiel-AH-Supermarkten HOMiES-Bedrijfsprofiel-AH-Supermarkten
1. Albert Heijn: Marktleider en innovator binnen de Nederlandse supermarktwereld
Albert Heijn (AH) is de onbetwiste nummer één in het Nederlandse supermarktkanaal en vormt al jaren het vlaggenschip van Ahold Delhaize. Met meer dan 1.190 winkels in 2024 en een marktaandeel van 37,7% blijft de formule zijn dominante positie versterken. AH staat bekend om zijn focus op gezondheid, duurzaamheid en innovatie. De missie “Beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.” wordt in praktijk gebracht via initiatieven als Nutri-Score, AH Terra, gepersonaliseerde aanbiedingen via de app, en een sterke omnichannelstrategie. Bovendien is AH sinds 2023 B Corp-gecertificeerd, waarmee het laat zien ook op maatschappelijke impact vooruit te lopen.
Meer over Albert Heijn
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Jumbo-Supermarkten HOMiES-Bedrijfsprofiel-Jumbo-Supermarkten
2. Jumbo Supermarkten: Ondernemende foodretailer met focus op schaal, prijs en efficiëntie
Jumbo is een formule met het DNA van een familiebedrijf en het karakter van een ambitieuze uitdager. Sinds de introductie van de bekende én-én-én-formule – én het grootste assortiment, én de beste service, én de laagste prijs – heeft Jumbo zich razendsnel ontwikkeld tot de nummer twee in de Nederlandse supermarktwereld. Vanuit het hoofdkantoor in Veghel bouwt Jumbo al jaren aan een sterke combinatie van fysieke winkels, cityconcepten, foodmarkten en een online kanaal. De missie? Klanten verrassen en van hen fans maken, met lekker en verantwoord eten voor iedereen. De menselijke benadering, innovatiekracht en drang naar groei typeren de Jumbo-aanpak, ondersteund door 100.000 ‘Jumborianen’.
Meer over Jumbo Supermarkten
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Lidl HOMiES-Bedrijfsprofiel-Lidl
3. Lidl: De prijsbewuste uitdager met duurzame ambities en stille dominantie
Lidl is uitgegroeid tot een vaste waarde in het Nederlandse supermarktlandschap. Sinds de eerste vestiging in 1997 heeft de Duitse discounter zich weten te vestigen met een krachtig en herkenbaar profiel: producten van hoge kwaliteit voor de laagste prijs. Met ruim 440 winkels, 21.000 medewerkers en een groeiend aanbod in zowel food als non-food – online én offline – is Lidl inmiddels niet meer weg te denken. De formule blinkt uit in eenvoud, efficiëntie en eigen merken. Tegelijkertijd investeert Lidl fors in duurzaamheid, gezonde voeding en innovatieve winkelconcepten. Zo won het meerdere keren de titel “Beste in groente en fruit” en bouwde het de eerste CO2- en energieneutrale supermarkt van Nederland.
Meer over Lidl
HOMiES-Bedrijfsprofiel-PLUS HOMiES-Bedrijfsprofiel-PLUS
4. PLUS Supermarkten: De coöperatieve speler met lokale wortels en landelijke groeiplannen
PLUS is een vertrouwde naam in het Nederlandse supermarktlandschap, bekend om zijn persoonlijke benadering, lokale betrokkenheid en sterke focus op goed eten. De formule wordt grotendeels gerund door zelfstandig ondernemers en heeft zich in de afgelopen jaren versterkt door de fusie met Coop. Die fusie leidde tot de oprichting van PLUS Holding B.V., die vandaag de dag ruim 500 winkels vertegenwoordigt. PLUS positioneert zich als serviceformule die kiest voor duurzaam, verantwoord en lokaal. Tegelijk is het ook een organisatie in transitie: van meerdere merken en structuren naar één krachtige PLUS-formule.
Meer over PLUS Supermarkten
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Aldi HOMiES-Bedrijfsprofiel-Aldi
5. Aldi Supermarkten: De no-nonsense discounter die zijn slagkracht probeert terug te vinden
Aldi is al sinds 1973 actief in Nederland en behoort tot de grondleggers van het discountsegment. Met een helder en strak concept – beperkt assortiment, lage prijzen, goede kwaliteit – wist Aldi decennialang een stabiele positie op te bouwen in het supermarktlandschap. Toch liep het succes in Nederland de laatste jaren terug. Winkelvernieuwingen, een nieuw versconcept en een stevige marketingcampagne moesten het tij keren. In 2025 staat Aldi opnieuw aan het begin van een transformatiefase, onder leiding van de nieuwe CEO Pieter Rozendaal. De vraag is: krijgt Aldi weer grip op zijn positie?
Meer over Aldi Supermarkten
HOMiES Bedrijfsprofiel Dirk Supermarkten HOMiES Bedrijfsprofiel Dirk Supermarkten
6. Dirk Supermarkten: Stille winnaar in supermarktstrijd met uitgesproken DNA
Dirk Supermarkten – oorspronkelijk begonnen als melkhandel in Amsterdam – heeft zich ontwikkeld tot een krachtige supermarktformule met meer dan 130 vestigingen in Nederland. De keten staat bekend om haar heldere belofte: lage prijzen voor iedereen, zonder poespas. Geen spaaracties, geen bezorging, geen loyaliteitsprogramma’s. Alles bij Dirk draait om eenvoud, efficiëntie en een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Met een no-nonsense mentaliteit en een sterke focus op de kern van supermarktretail weet Dirk zich al jaren te onderscheiden, met name in het westen van Nederland.
Meer over Dirk Supermarkten
HOMiES-Bedrijfsprofiel-AH-Supermarkten HOMiES-Bedrijfsprofiel-AH-Supermarkten
7. AH XL: Fullservice supermarktconcept met extra ruimte voor vers en gemak
AH XL is de grootste winkelvariant binnen de Albert Heijn-familie, met 36 locaties verspreid over Nederland. De formule onderscheidt zich door het ruime assortiment, innovatieve versconcepten en extra faciliteiten die gericht zijn op gemak, beleving en gezonde keuzes. Klanten vinden er onder meer de Allerhande Keuken, Bakery Café en versstations zoals sushibars, soepen, pokébowls en warme maaltijden. Door deze combinatie van foodretail en foodservice biedt AH XL een complete supermarktbeleving. De winkels zijn gemiddeld ruim 3.000 m² groot en worden zowel in eigen beheer als via franchisers geëxploiteerd.
Meer over AH XL
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Vomar-Voordeelmarkt HOMiES-Bedrijfsprofiel-Vomar-Voordeelmarkt
8. Vomar Voordeelmarkt: De prijsbewuste groeier met familiaire slagkracht
Vomar Voordeelmarkt presenteert zich als dé kwaliteitsdiscounter van Nederland. De formule combineert scherpe prijzen met eigen productie, zoals een eigen slagerij en bakkerij, en houdt de kosten laag door slimme logistiek en een efficiënte winkelformule. Wat Vomar uniek maakt, is dat het een familiebedrijf is dat zich met succes weet te positioneren in het spanningsveld tussen prijs en kwaliteit. De kern van hun strategie? Elke euro die ze niet uitgeven, hoeven ze ook niet terug te verdienen. Met centrale bevoorrading, sobere winkels en maximale kostenefficiëntie weet de keten structureel waarde te creëren – zowel voor de klant als voor het eigen rendement.
Meer over Vomar Voordeelmarkt
HOMiES Bedrijfsprofiel Hoogvliet HOMiES Bedrijfsprofiel Hoogvliet
9. Hoogvliet: Van loods met kratten tot supermarktformule met eigen bakkerij

Hoogvliet is een supermarktformule met 77 winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland. Vanuit het hoofdkantoor en distributiecentrum in Bleiswijk worden de filialen dagelijks bevoorraad. Een bijzonder onderdeel binnen de formule is de eigen bakkerij, waar meerdere keren per dag vers brood wordt gebakken voor alle vestigingen. De organisatie telt ruim 6.500 medewerkers. Hoogvliet combineert service, prijs en versbeleving en blijft trouw aan haar Westlandse roots, waar in 1968 oprichter Leen Hoogvliet zijn eerste ‘Cash ’n Carry’-winkel begon in een loods vol kratten. De naam ‘Leen’ keert anno nu terug in de formule, als merknaam voor de vernieuwde bakkerijbeleving.

Meer over Hoogvliet
HOMiES-Bedrijfsprofiel-DekaMarkt HOMiES-Bedrijfsprofiel-DekaMarkt
10. DekaMarkt: Het familiebedrijf dat traditie en vernieuwing met elkaar verbindt
DekaMarkt is een supermarktformule met diepe wortels in de Nederlandse retail. Het familiebedrijf begon in 1941 als kruidenierszaak van Dirk Kat en introduceerde in 1949 de eerste zelfbedieningswinkel van Nederland: Kijkgrijp. Inmiddels telt DekaMarkt 99 vestigingen, verspreid over Noord- en Zuid-Holland, Gelderland, Overijssel, Utrecht en Flevoland. De formule staat bekend om haar focus op vers, ambacht en klantvriendelijkheid, met sterke eigen versketens zoals een centrale slagerij en bloemencentrale. Onder leiding van de derde generatie Kat (Dirk, Maarten en Sieme) timmert DekaMarkt aan de weg met moderne winkels, horeca-elementen en een groene merkpositionering.
Meer over DekaMarkt
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Nettorama HOMiES-Bedrijfsprofiel-Nettorama
11. Nettorama: A-merkendiscounter met groeistrategie via fusie en prijskracht
Nettorama is een supermarktformule die zich al sinds 1968 profileert als prijsvechter met A-merken. Met een nuchtere bedrijfsvoering, directe prijscommunicatie en een beperkt marketingbudget heeft Nettorama een vaste plek veroverd in het Nederlandse supermarktlandschap. De keten is onderdeel van dezelfde organisatie als Boni, waarmee in 2024 de eerste stappen zijn gezet richting een fusie tot één sterke formule. De nieuwe Nettorama-formules krijgen een herkenbare uitstraling met opvallende oranje elementen, lage prijzen en een overzichtelijke winkelindeling gericht op snelle boodschappen.
Meer over Nettorama
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Poiesz HOMiES-Bedrijfsprofiel-Poiesz
12. Poiesz: Regionale supermarkt met sterke wortels in het Noorden
Poiesz is een familiebedrijf met diepe wortels in Noord-Nederland. Sinds de oprichting in 1923 is het bedrijf uitgegroeid tot een keten met tachtig vestigingen, verspreid over Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. De formule combineert lokale betrokkenheid met een herkenbare winkelervaring waarin voordeel, versheid en gemak centraal staan. Poiesz staat bekend om zijn wekelijkse superaanbiedingen, spaaracties en streekproducten die bijdragen aan een sterke klantbinding. De winkels hebben een breed assortiment dat varieert van A-merken tot huismerkproducten zoals G’woon, en richten zich op de dagelijkse boodschappen voor de regio.
Meer over Poiesz
HOMiES-Bedrijfsprofiel-SPAR HOMiES-Bedrijfsprofiel-SPAR
13. SPAR Supermarkten: Internationale slagkracht met lokale relevantie
Met ruim 450 winkels in Nederland en wereldwijd meer dan 13.000 vestigingen in 48 landen is SPAR één van de bekendste supermarktformules ter wereld. In Nederland bestaat het netwerk grotendeels uit zelfstandige ondernemers die onder de SPAR-vlag opereren. De kracht van SPAR ligt in haar modulaire aanpak: van buurtwinkel tot stadsformule, van campuslocatie tot tankstation. Onder de vijf winkelformats SPAR Buurt, SPAR City, SPAR Enjoy, SPAR University en SPAR Express probeert de formule lokaal relevant te zijn, zonder haar herkenbaarheid te verliezen.
Meer over SPAR Supermarkten
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Jumbo-City HOMiES-Bedrijfsprofiel-Jumbo-City
14. Jumbo Foodmarkt: Supermarktformule op het snijvlak van foodretail en versbeleving
Jumbo Foodmarkt is het meest uitgebreide winkelconcept van Jumbo Supermarkten. Het combineert de vertrouwde supermarkt met elementen van foodservice en horeca, zoals wereldkeukens, versbereide maaltijden en een eigen Foodcafé. Met elf vestigingen in Nederland en België onderscheidt de formule zich door een breed en innovatief versassortiment, live cooking, een dynamische winkelinrichting en aandacht voor beleving. De meest recente heropening van de Foodmarkt in Breda laat zien hoe Jumbo inspeelt op veranderende eetgewoonten met nieuwe concepten als Green Grill en Chefs & Slagers. De Foodmarkten dienen ook als proeftuin voor innovaties die later in reguliere Jumbo-supermarkten worden uitgerold.
Meer over Jumbo Foodmarkt
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Boni-Supermarkt HOMiES-Bedrijfsprofiel-Boni-Supermarkt
15. Boni Supermarkt: Van familieformule naar fusie binnen Nettorama Groep
Boni Supermarkt werd in 1972 opgericht door meneer Klaassen en ontwikkelde zich tot een familiebedrijf met een duidelijke prijspositionering. Met winkels in provinciesteden en landelijke gebieden groeide Boni uit tot een vertrouwde A-merkdiscounter, bekend om zijn overzichtelijke winkelindeling, ambachtelijke slagerij en scherpe aanbiedingen. De formule was aangesloten bij inkooporganisatie Superunie en beheerde haar eigen distributiecentrum in Nijkerk. Sinds 2023 is Boni officieel gefuseerd met Nettorama, waarmee een nieuwe fase is ingegaan: de overgang naar één gezamenlijke formule onder de naam Nettorama.
Meer over Boni Supermarkt
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Boons-Markt HOMiES-Bedrijfsprofiel-Boons-Markt
16. Boon’s Markt: Lokale supermarktformule met historische wortels en moderne slagkracht
Boon’s Markt is een supermarktformule met een rijke familiegeschiedenis die teruggaat tot 1888. Wat begon als een klein snoepwinkeltje in Kinderdijk, is uitgegroeid tot een eigentijdse supermarktorganisatie met vestigingen in dorpen, stadswijken en buitengebieden. De winkels combineren het gevoel van ‘de buurtsuper’ met de voordelen van een volwaardige supermarkt: een breed assortiment, scherpe aanbiedingen, veel verse producten en service met een persoonlijke touch. De formule maakt deel uit van de Boon Food Group en is aangesloten bij Superunie. Klantgerichtheid, lokale betrokkenheid en een sterke distributiestructuur vormen de basis van de groeiambities.
Meer over Boon’s Markt
HOMiES-Bedrijfsprofiel-DekaMarkt HOMiES-Bedrijfsprofiel-DekaMarkt
17. DekaMarkt World of Food: Supermarktconcept waar vers en foodbeleving samenkomen
DekaMarkt World of Food is het meest onderscheidende winkelconcept binnen DekaMarkt. Het concept combineert de voordelen van een supermarkt met de kwaliteit en service van een foodspecialist. Met zes vestigingen verspreid over onder andere Beverwijk, Amersfoort, Apeldoorn en Doetinchem, richt de formule zich op consumenten die waarde hechten aan versbeleving, persoonlijke service en inspiratie. Klanten vinden hier vers gebrande noten uit eigen branderij, ambachtelijke kazen, slagers die ter plekke vlees afsnijden en een breed assortiment groenten en fruit van voornamelijk Nederlandse bodem. DekaMarkt World of Food biedt niet alleen de dagelijkse boodschappen, maar ook een winkelervaring gericht op genieten, ontdekken en kiezen.
Meer over DekaMarkt World of Food
HOMiES-Bedrijfsprofiel-MCD-Supermarkt HOMiES-Bedrijfsprofiel-MCD-Supermarkt
18. MCD Supermarkt: Van discountformule tot afscheid onder Boon Food Group
MCD Supermarkt is een supermarktformule met een lange geschiedenis en een sterk lokaal karakter. Ooit gestart als Marius & Cornelis Discount, ontwikkelde MCD zich in de jaren ’80 tot een formule met kwalitatieve versafdelingen, servicegerichte winkels en regionale spreiding in Zuidwest-Nederland. De winkels combineren het assortiment van een fullservice supermarkt met een toegankelijke uitstraling. Ruim vijf decennia na de oprichting is MCD bezig met een geleidelijke afbouw: een groot deel van de winkels wordt omgebouwd tot Boon’s Markt, de nieuwe groeiformule van moederbedrijf Boon Food Group. Wat resteert, zijn de laatste winkels onder MCD-vlag — een merk in transitie.
Meer over MCD Supermarkt
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Die-2-Bruder-von-Venlo HOMiES-Bedrijfsprofiel-Die-2-Bruder-von-Venlo
19. Die 2 Brüder von Venlo: Duitse winkelbeleving als krachtformule

Die 2 Brüder von Venlo is een unieke supermarktformule die bekendstaat als dé winkelbestemming voor Duitse klanten in Noord-Limburg. Met drie vestigingen – in Venlo, Siebengewald en Backus aan de Grens – is de formule uitgegroeid tot een regionale trekpleister met internationale aantrekkingskracht. De hoofdvestiging in Venlo trekt wekelijks tienduizenden bezoekers, met een sterk seizoensgebonden en toeristisch profiel. Klanten ervaren de formule als een dagje uit, mede dankzij het enorme assortiment van 20.000 artikelen, een restaurant, outlet en drogisterij. De formule valt onder Holland Food Group, dat inzet op klantbeleving en grensoverschrijdende groei.

Meer over Die 2 Brüder von Venlo
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Sahan-Supermarkten HOMiES-Bedrijfsprofiel-Sahan-Supermarkten
20. Sahan Supermarkten: De Multiculturele formule met eigen vleesproductie
Sahan Supermarkten is een Turks-Nederlandse supermarktformule met negen vestigingen in eigen beheer, voornamelijk in de regio Rijnmond. Wat begon als een kleinschalige groentewinkel in Rotterdam is uitgegroeid tot een formule met een breed internationaal assortiment en een duidelijke focus op versbeleving. De supermarkten onderscheiden zich door hun marktachtige uitstraling, klantvriendelijke service en sterke band met de gemeenschap. Sahan biedt niet alleen producten aan voor de multiculturele consument, maar heeft ook een eigen vleesproductiebedrijf in België. Vanuit die combinatie van ondernemerschap, ambacht en toewijding bouwt Sahan al ruim drie decennia aan een herkenbare formule.
Meer over Sahan Supermarkten

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.

HOMiES Referentie Cas & Kas HOMiES Referentie Cas & Kas
Meer insights? Word lid en ontvang All-Inclusive Kennis, Inspiratie, Insights én Netwerken voor een vaste prijs per jaar
Bij HOMiES geloven we dat samenwerking en kennisdeling de sleutel zijn tot succes. Met een lidmaatschap krijg je het hele jaar toegang tot ons Foodservice Netwerk, onze evenementen en praktische inzichten die je direct kunt toepassen in je eigen werk.
HOMiES Lidmaatschap
Deel deze pagina: 
Email
LinkedIn
Whatsapp