HOMiES Kanaalinzichten Foodservice HOMiES Kanaalinzichten Foodservice

De Nederlandse Foodservice Markt: gastvrijheid, beleving en directe consumptie

Foodservice in Nederland omvat alle momenten waarop consumenten eten en drinken buiten de deur ervaren. Van horeca en catering tot gemak: overal waar mensen samenkomen, spelen food en gastvrijheid een centrale rol. Het is een markt waarin schaal, innovatie en beleving samenkomen, en waar leveranciers en fabrikanten continu inspelen op veranderende verwachtingen van alle gasten.

Omzetcijfers Foodservice

Omzet Foodservice 2023
21.310 mln
Omzet Foodservice 2024
22.177 mln
Index 2024 / 2023
+ 4,1 %

Horeca: Hotels, restaurants en leisure

De horecamarkt is de meest zichtbare pijler van Foodservice. Van hotels en restaurants tot leisurelocaties zoals vakantieparken, attractieparken en casino’s: overal vormen food, service en beleving het hart van de gastervaring. Voor leveranciers en fabrikanten betekent dit een speelveld waarin internationale ketens en landelijke contracten samengaan met lokale iconen en nicheconcepten.

Het segment Hotels bestaat uit internationale namen zoals Hilton en Marriott en Nederlandse iconen als Van der Valk en Fletcher. Boutiquehotels zoals CitizenM en The Social Hub brengen vernieuwing, terwijl luxebestemmingen als Hotel Okura Amsterdam en De L’Europe historie en gastronomie samenbrengen.

Restaurants laten zien hoe krachtig formules zijn in het bouwen van merken en gastrelaties. Landelijke ketens als De Beren en ’t Zusje trekken dagelijks duizenden gasten. Horecagroepen zoals Restaurant Company Europe en The Entourage Group beheren meerdere concepten, terwijl wereldrestaurants zoals ABC Restaurants en Watertuin grootschalige beleving centraal stellen. Culinaire iconen zoals De Librije en The Seafood Bar vertegenwoordigen de top van het segment.

Leisurelocaties maken foodservice onderdeel van de totale ervaring. In vakantieparken spelen Landal en EuroParcs een centrale rol. Attracties zoals Efteling en Walibi combineren gastvrijheid met beleving, terwijl dierenparken (Burgers’ Zoo, Ouwehands), bioscopen (Pathé, Vue), wellnessresorts (Thermen Resorts, Sanadome), casino’s (Holland Casino, JVH Gaming) en culturele podia (TivoliVredenburg, RAI Amsterdam) elk hun eigen invulling geven.

Catering: vier werelden, één verbindend vak

Catering is overal aanwezig waar mensen samenkomen om te werken, leren, reizen of vieren. Het kanaal kent vier hoofdsegmenten: bedrijfscatering, onderwijscatering, party & eventcatering en inflightcatering.

Bedrijfscatering combineert schaal met maatwerk. Grote spelers zoals Compass Group en Vermaat werken met internationale slagkracht en lokale invulling. Sodexo, Albron en Hutten onderscheiden zich met eigen accenten, variërend van innovatie tot sociale impact en ambacht.

Onderwijscatering draait om gezondheid en beleving. Formules als Appèl en CIRFOOD brengen vernieuwende concepten naar scholen en universiteiten. Spelers als Van Leeuwen Catering en TommyTomato leggen extra nadruk op gezonde voeding, vaak met creatieve concepten die jongeren aanspreken.

Party- & eventcatering richt zich op impact en herinnering. Grote locaties zoals RAI Amsterdam, Jaarbeurs Utrecht en Rotterdam Ahoy koppelen grootschalige podia aan hoogwaardige catering. Onafhankelijke spelers zoals Van der Linde en Hete Peper onderscheiden zich juist door flexibiliteit en creativiteit.

Inflightcatering combineert gastvrijheid met logistieke perfectie. Op Schiphol verzorgt KLM Catering Services de volledige inflightcatering voor KLM en partners. Gate Gourmet brengt internationale expertise, terwijl Newrest zich specialiseert in maatwerk met diverse productielijnen.

Gemak: snelheid, herkenbaarheid en on the go

Het kanaal gemak omvat alle formules die snelheid en toegankelijkheid centraal stellen. Van fastservice en bezorging tot snackbars, koffiezaken, ijssalons en foodservice onderweg. Wat deze spelers bindt, is herkenbaarheid en efficiëntie, maar de invulling varieert van internationale schaal tot ambachtelijke beleving.

Fastservice en bezorging worden gedomineerd door bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl en ketens als Domino’s Pizza. Nieuwe premiumconcepten als Papas John’s en virtuele concepten als Yu.eat geven een vernieuwende impuls.

Snackbars en lunchrooms zijn een vertrouwd gezicht in Nederland. Franchiseformules als Kwalitaria en AnyTyme zorgen voor landelijke herkenbaarheid, terwijl zelfstandige ondernemers lokaal kleur geven.

Koffiezaken en ijssalons combineren gemak met kleine momenten van verwennerij. Starbucks staat voor gemak onderweg, terwijl Bagels & Beans en Anne&Max beleving koppelen aan koffie en lunch. Ambachtelijke ijssalons, zoals Van der Poel, benadrukken gastvrijheid en vakmanschap.

Foodservice in retail en foodcourts winnen terrein. Concepten zoals de Foodhallen combineren food met cultuur en beleving en retailers zoals HEMA en IKEA gebruiken horeca steeds vaker als onderdeel van hun winkelervaring.

Onderweg speelt gemak een steeds grotere rol. Petrolshops zoals OK Tankstations en Circle K leggen de nadruk op versnelde uitbreiding en op stations zorgen formules als NS Stations voor een mix van gastvrijheid en functionaliteit.

Wat HOMiES kunnen leren van Foodservice

De veelzijdigheid van de foodservicemarkt laat zien dat er niet één aanpak werkt, maar dat succes altijd afhankelijk is van context en samenwerking. Voor leveranciers en fabrikanten biedt dit waardevolle inzichten:

  • Gastvrijheid en beleving zijn onderscheidend: food bepaalt vaak de totale ervaring van gast of bezoeker.

  • Elk segment vraagt om maatwerk: van bedrijfscatering tot leisurelocatie, de context bepaalt de aanpak.

  • Schaal en identiteit gaan samen: internationale ketens zoeken landelijke afspraken, iconen zetten in op authenticiteit.

  • Innovatie en samenwerking zijn cruciaal: digitalisering, duurzaamheid en nieuwe concepten versnellen de ontwikkeling.

Meer weten over Foodservice in Nederland?

Op onze website vind je uitgebreide kanaalinzichten van alle segmenten, inclusief verdiepende analyses en formulesheets van alle formules in Foodservice. Ontdek hoe bedrijven in horeca, catering en gemak inspelen op trends en uitdagingen. Met cijfers, feiten en achtergrondverhalen. Maak nu gratis je eigen HOMiES Premium account aan en krijg toegang tot onze premium content.

Formules in Foodservice

Duik dieper in alle cijfers, feiten en tips over alle formules in Foodservice:

HOMiES-Bedrijfsprofiel-Eetwinkel. HOMiES-Bedrijfsprofiel-Eetwinkel.
Snackbar
Eetwinkel: dé plek waar iedereen zich thuis voelt
Eetwinkel is een fastserviceconcept dat staat voor ambacht, versheid en gastvrijheid. Gasten kunnen er terecht voor een breed assortiment, variërend…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel Smullers HOMiES Bedrijfsprofiel Smullers
Snackbar
Smullers: de snackbar van het station
Smullers is een eigentijdse snackbarformule die te vinden is op NS-stations verspreid over heel Nederland. Met 27 filialen richt Smullers…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Joe-The-Juice HOMiES-Bedrijfsprofiel-Joe-The-Juice
Koffiezaken
Joe & The Juice: Deense energie met koffie, sap en beleving
Joe & The Juice is een horecaconcept dat koffie, verse sappen en lichte gerechten combineert in een energieke, eigentijdse setting.…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Bufkes HOMiES-Bedrijfsprofiel-Bufkes
Lunchroom
Bufkes: bourgondische broodjesformule met Limburgse roots en landelijke ambitie
Bufkes is een Limburgse lunchformule die bekendstaat om ambachtelijk belegde broodjes en warme gerechten, bereid met aandacht voor kwaliteit en…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Vascobelo HOMiES-Bedrijfsprofiel-Vascobelo
Koffiezaken
Vascobelo: Belgische koffiebeleving met internationale allure
Vascobelo is een Belgische koffiebrander en horecaconcept dat zijn oorsprong vindt in Antwerpen. Het merk combineert vakmanschap met een sterke…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel MOJO Japanese Kitchen HOMiES Bedrijfsprofiel MOJO Japanese Kitchen
Restaurants
MOJO Japanese Kitchen: modern Japans eten voor iedereen
MOJO Japanese Kitchen brengt de smaken van Japan op een toegankelijke manier naar het grote publiek. De formule combineert kwaliteit…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Texaco HOMiES-Bedrijfsprofiel-Texaco
Pompshops
Texaco: internationaal tankstationmerk in Nederlandse afbouwfase
Texaco is een internationaal erkend tankstationmerk met een geschiedenis die teruggaat tot 1902 in Texas. In Nederland wordt het merk…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Humphreys HOMiES-Bedrijfsprofiel-Humphreys
Restaurants
Humphrey’s Restaurants: bourgondisch genieten voor een vaste prijs
Humphrey’s Restaurants biedt gasten sinds 1990 een bourgondische eetbeleving waarbij je voor een vaste prijs kunt genieten van een driegangendiner.…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel Teds All Day Brunch HOMiES Bedrijfsprofiel Teds All Day Brunch
Restaurants
Teds All Day Brunch: all-day indulgence zonder regels
Teds All Day Brunch staat voor genieten zonder tijdsrestricties. Sinds de oprichting in 2015 door Sanne Huisman is het concept…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Jaarbeurs-Leisurecatering HOMiES-Bedrijfsprofiel-Jaarbeurs-Leisurecatering
Party/Eventcatering, Cultuur en Evenementen
Jaarbeurs Utrecht: podium voor ontmoetingen met een duurzame missie
Koninklijke Jaarbeurs is al sinds 1916 een plek voor ontmoeting, handel en inspiratie. Vanuit het hart van Utrecht verwelkomt Jaarbeurs…
Lees meer
HOMiES Referentie Cas & Kas HOMiES Referentie Cas & Kas
Meer insights? Word lid en ontvang All-Inclusive Kennis, Inspiratie, Insights én Netwerken voor een vaste prijs per jaar
Bij HOMiES geloven we dat samenwerking en kennisdeling de sleutel zijn tot succes. Met een lidmaatschap krijg je het hele jaar toegang tot ons Foodservice Netwerk, onze evenementen en praktische inzichten die je direct kunt toepassen in je eigen werk.
HOMiES Lidmaatschap
Deel deze pagina: 
Email
LinkedIn
Whatsapp
Tags:
,