New York Pizza begon in 1993 als een klein pizza slice-winkeltje aan het Spui in Amsterdam. Dertig jaar later is het uitgegroeid tot de grootste Nederlandse pizzaketen, met 300 vestigingen en een F&B-omzet van €200 miljoen in 2023. In 2024 vierde het bedrijf deze mijlpaal met de opening van de 300e vestiging in Breda – het ultieme bewijs van de landelijke dekking én ondernemersgedreven groei.
De afgelopen jaren versnelde die groei door ondersteuning van de Noorse investeerder Orkla Foods, die sinds 2021 meerderheidsaandeelhouder is. Dankzij deze investering kreeg NYP de kans om ook in Duitsland stevig voet aan de grond te krijgen via overnames van o.a. Stückwerk, Flying Pizza en Pizza Planet. De internationale paraplu The European Pizza Company telt inmiddels 823 vestigingen in vier landen.
In juni 2024 werd bekend dat oprichter Philippe Vorst na 32 jaar het stokje overdraagt aan Debbie Klein (ex-CEO Leen Bakker & Kwantum). Vorst blijft betrokken als commissaris, en Klein is aangesteld om de volgende groeifase te begeleiden.
Strategie: franchisegroei, merkactivatie en operationele eigenheid
De kracht van New York Pizza zit in een combinatie van schaalgrootte en lokaal ondernemerschap. De strategie wordt gekenmerkt door:
-
Volledig franchisegedreven model met veelal jonge, multiculturele ondernemers
-
Eigen supply chain via zusterbedrijf Euro Pizza Products dat ook levert aan 23 andere landen
-
Sterke merkactivatie: van pizza’s met bloemkoolbodem tot ruimtereizen voor bezorgers en Ibiza-reizen voor klanten
-
Digitaal leiderschap: pionier in online bestellen sinds 2000 en inzet van loyaliteitsprogramma’s en apps
-
Focus op gezond(er) assortiment: zoutreductie, dunne bodems, natuurlijke ingrediënten
Bijzonder is ook het feit dat NYP zelf zijn deeg produceert – in 2023 goed voor 85 miljoen deegbollen – waarmee het merk grip houdt op kwaliteit en kosten.
In 2023 werden zo’n 15 miljoen pizza’s verkocht in Nederland, goed voor een stevige aanwezigheid in grote steden én kleinere dorpen. Recent openden locaties in Budel, Hulst, Groesbeek en Doesburg. Zelfs op Urk werd een petitie gestart om NYP te krijgen.
Marktpositie: dominante nationale speler met groeiruimte buiten de Randstad
New York Pizza is samen met Domino’s marktleider in de pizzabezorgsector. NYP onderscheidt zich door:
-
Nederlandse roots én internationale expansie via overnames
-
Uniek eigen productiesysteem (deeg, distributie, innovatie)
-
Sterk merk met lef in communicatie – campagnes over “de lekkerste dozen”, vegan pizza’s, en opvallende recruitment
-
Betrouwbare franchisemodel: veel franchisenemers openen meerdere vestigingen
-
Bewezen schaalvoordelen gecombineerd met lokale kleur
De komende jaren wil NYP doorgroeien naar 375 vestigingen in Nederland. De combinatie van schaal, lef, technologie en ondernemerschap maakt het een interessante partner voor leveranciers én voor lokale communities.
Tips om effectief samen te werken met New York Pizza
Wil je samenwerken met NYP als leverancier of dienstverlener? Houd dan rekening met:
-
Operational excellence is key – NYP heeft z’n keten strak georganiseerd, van deeg tot doos
-
Denk in schaal én snelheid – innovaties moeten snel uit te rollen zijn over honderden vestigingen
-
Stem af met franchise & supportteams – zowel hoofdkantoor Amstelveen als franchisenemers spelen cruciale rol
-
Sluit aan op marketing en activatie – het merk is uitgesproken, dus concepten moeten ‘NYP-waardig’ zijn
-
Focus op gezonde groei en duurzaamheid – verpakkingen, ingrediënten en productiewijze moeten future-proof zijn
NYP is een van de meest professionele pizzaketens van Europa. Wie wil aanhaken, moet snel, relevant en onderscheidend zijn.