TOP 20 grootste formules van 2025 in Gemak TOP 20 grootste formules van 2025 in Gemak header

TOP 20 grootste formules in Gemak

In het gemakskanaal draait alles om snelheid, toegankelijkheid en slimme service. Of het nu gaat om treinstations, tankstations of high-traffic locaties: Dit zijn de 20 grootste formules van 2025 in gemak die het speelveld van convenience food domineren.

HOMiES Bedrijfsprofiel Thuisbezorgd.nl HOMiES Bedrijfsprofiel Thuisbezorgd.nl
1. Thuisbezorgd.nl: Marktleider in maaltijdbezorging met internationale reikwijdte
Thuisbezorgd.nl is in Nederland uitgegroeid tot dé dominante speler in de maaltijdbezorgmarkt. Als onderdeel van het internationale Just Eat Takeaway (JET) verwerkt het platform meer dan een miljoen bestellingen per maand en is het aangesloten bij ruim 14.000 restaurants en foodretailers. Sinds de start in 2000 groeide het bedrijf onder leiding van oprichter Jitse Groen uit van een Nederlandse pionier tot een internationaal techplatform.
Meer over Thuisbezorgd.nl
HOMiES Bedrijfsprofiel McDonalds HOMiES Bedrijfsprofiel McDonalds
2. McDonald’s: Wereldwijd icoon met lokale uitdagingen
McDonald’s is uitgegroeid tot de grootste en meest herkenbare fastfoodformule ter wereld, met meer dan 44.000 restaurants wereldwijd. Nederland kreeg in 1971 de primeur met het allereerste Europese McDonald’s-restaurant, in Zaandam. Inmiddels telt de keten 267 vestigingen verspreid over het hele land. McDonald’s is daarmee onbetwist marktleider binnen fastfood, met een merk dat steunt op snelheid, herkenbaarheid en constante innovatie — van McDrive tot McDelivery, en van signature burgers tot bestelkiosken.
Meer over McDonald’s
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Hema HOMiES-Bedrijfsprofiel-Hema
3. HEMA: Nederlands warenhuisicoon met een vernieuwde kijk op foodservice

HEMA is een van de meest iconische merken van Nederland en al sinds 1926 een vaste waarde in het straatbeeld. De formule staat bekend om zijn herkenbare design, betaalbare producten en eigenzinnige benadering van het dagelijks leven. Ook food speelt al jaren een belangrijke rol binnen de HEMA-winkels. Van rookworst tot tompouce, van lunchcorner tot het nieuwe HEMA Café — eten en drinken zijn onderdeel van de totale winkelbeleving. Inmiddels telt HEMA 555 winkels in Nederland, waarvan het merendeel een eigen horecaconcept of foodhoek heeft.

Meer over HEMA
HOMiES-Bedrijfsprofiel-NS-Stations-Retail. HOMiES-Bedrijfsprofiel-NS-Stations-Retail.
4. NS Stations: Strategische speler op kruispunt van mobiliteit en retail
NS Stations is veel meer dan alleen een logistiek knooppunt. Deze dochterorganisatie van de Nederlandse Spoorwegen heeft zich ontwikkeld tot een krachtige speler binnen het foodservice-landschap. Met circa 250 winkelformules op stations door heel Nederland – variërend van eigen merken zoals Kiosk, Julia’s, StationsHuiskamer en AH to go, tot verhuurde ruimtes aan externe formules – is NS Stations een verbindende factor tussen mobiliteit, gemak en gastvrijheid. De organisatie speelt een belangrijke rol in de dagelijkse reiservaring van miljoenen Nederlanders, en maakt strategisch gebruik van haar positie om het aanbod op stations te optimaliseren.
Meer over NS Stations
HOMiES Bedrijfsprofiel Dominos Pizza HOMiES Bedrijfsprofiel Dominos Pizza
5. Domino’s Pizza: Wereldwijd bezorgimperium met stevige wortels in Nederland
Meyer Horeca Groep is een van de grootste en veelzijdigste horecagroepen van Nederland. Al ruim 35 jaar bouwt oprichter Laurens Meyer aan een portfolio van uiteenlopende horecazaken, variërend van klassieke cafés en grand cafés tot franchisevestigingen van Burger King en Subway. Met ruim 2.500 medewerkers, 63 locaties en een scherpe vastgoedstrategie is de groep stevig verankerd in steden als Breda, Venlo, Groningen en Utrecht. Onder de vlag van Meyer Horeca Groep vallen ook eigen concepten zoals Moeke – inmiddels een herkenbare keten van negen grand cafés.
Meer over Domino’s Pizza
HOMiES-Bedrijfsprofiel-HMSHost-Nederland HOMiES-Bedrijfsprofiel-HMSHost-Nederland
6. Avolta (HMSHost): Horecapartner op reislocaties, van Schiphol tot Catharijne
Avolta – voorheen HMSHost – is één van de belangrijkste horecapartijen op Nederlandse reislocaties. Van treinstations tot vliegvelden en shopping malls: op veel plekken waar reizigers passeren, is Avolta actief. Onder hun beheer vallen bekende merken zoals Starbucks, Burger King en La Place, maar ook eigen concepten zoals The Burger Federation en Bistrot Centraal. Door de jaren heen heeft het bedrijf zich gepositioneerd als een speler die gastvrijheid en beleving centraal stelt, met een sterke focus op personeel en merkdiversiteit. Avolta is ontstaan na de fusie van HMSHost (Autogrill) en Dufry Group en opereert wereldwijd in meer dan 70 landen met ruim 1.000 locaties.
Meer over Avolta (HMSHost)
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Kentucky-Fried-Chicken HOMiES-Bedrijfsprofiel-Kentucky-Fried-Chicken
7. Kentucky Fried Chicken: Ambitieuze kipformule met focus op innovatie en groei
KFC is in Nederland al sinds 1972 actief en groeide uit van één restaurant in Rotterdam tot een bekende fastfoodformule met landelijke dekking. De oorsprong van het merk ligt bij oprichter Colonel Harland Sanders, die zijn beroemde kiprecept begon te verkopen in een motel in Kentucky. Inmiddels is KFC wereldwijd onderdeel van Yum! Brands en wordt de Nederlandse operatie grotendeels geëxploiteerd door het Australische Collins Foods. Deze partij is sinds 2018 actief in Nederland en bouwt stapsgewijs aan landelijke dekking met een sterke focus op innovatie, duurzaamheid en nieuwe formats.
Meer over Kentucky Fried Chicken
HOMiES-Bedrijfsprofiel-New-York-Pizza. HOMiES-Bedrijfsprofiel-New-York-Pizza.
8. New York Pizza: Trendsetter in bezorgpizza’s met groeiambities in binnen- en buitenland
New York Pizza is sinds 1993 een vertrouwde naam in de Nederlandse fastfoodmarkt. De keten begon als pionier in pizza-bezorging en groeide in dertig jaar uit tot een van de meest herkenbare spelers in het gemakskanaal. Met een eigen groothandel (Euro Pizza Products), een sterke franchiseorganisatie en opvallende marketingacties is NYP meer dan een pizzamerk: het is een geïntegreerde formule die inzet op kwaliteit, snelheid én een flinke dosis Amerikaanse flair.
Meer over New York Pizza
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Shell-Tankstations HOMiES-Bedrijfsprofiel-Shell-Tankstations
9. Shell Tankstations: Marktleider met focus op food, gemak en beleving

Shell is wereldwijd bekend als energieconcern, maar in Nederland ook een prominente speler in de foodretail via ruim 400 bemande tankstations. Met de introductie van Shell Café heeft het merk een duidelijke koers ingezet richting hoogwaardige beleving, barista-koffie en culinaire snacks onderweg. Daarmee transformeert Shell langzaam maar zeker van pure brandstofverkoper naar volwaardig food- en gemaksspecialist langs de snelweg en in stedelijke regio’s.

Meer over Shell Tankstations
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Burger-King HOMiES-Bedrijfsprofiel-Burger-King
10. Burger King: De internationale rivaal met Nederlandse groeistuipen
Burger King is wereldwijd een van de bekendste fastfoodformules, met meer dan 19.000 vestigingen in meer dan 100 landen. Ook in Nederland is het merk inmiddels stevig aanwezig. De eerste vestiging opende hier in 1981, maar de echte groei kwam pas veel later. Met 78 vestigingen en een omzet van ruim €133 miljoen in 2024 behoort Burger King tot de grootste spelers in het Nederlandse fastfoodlandschap. De iconische Whopper en het nadruk op flame-grilled bereiding vormen nog altijd het hart van de formule.
Meer over Burger King
HOMiES-Bedrijfsprofiel-La-Place HOMiES-Bedrijfsprofiel-La-Place
11. La Place: Horecaformule op kruispunt van foodservice en retail

La Place is een van de bekendste horecamerken van Nederland en staat al decennia symbool voor vers, natuurlijk en ambachtelijk eten. De formule begon ooit als onderdeel van V&D, maar is na diverse overnames nu op weg om als zelfstandige organisatie verder te gaan. In 2024 kondigden Jumbo en Vermaat aan La Place onder te brengen in een gezamenlijke joint venture. Deze stap markeert een nieuwe fase waarin La Place meer ruimte krijgt om te groeien vanuit haar eigen kracht. De formule telt op dit moment 63 vestigingen in binnen- en buitenland en bedient dagelijks duizenden gasten met het vertrouwde ‘good food fast’-concept.

Meer over La Place
HOMiES Bedrijfsprofiel Esso HOMiES Bedrijfsprofiel Esso
12. Esso Tankstations: Internationale merknaam met lokaal gemak onder EG-vlag

Esso is een van de bekendste brandstofmerken wereldwijd en wordt in Nederland voornamelijk geëxploiteerd door EG Group, een internationale speler in convenience retail. EG Group beheert ruim 300 Esso-locaties in Nederland en werkt daarbij nauw samen met SPAR Express en andere foodformules zoals The Tosti Club. Zo ontstaat een hybride model waarin brandstof, convenience en foodservice elkaar versterken. Hoewel Esso zelf in Nederland minder zichtbaar is als eigen formule, vertegenwoordigt het merk een strategisch netwerk van gemakswinkels, bakery’s en in-store concepten op drukbezochte locaties.

Meer over Esso Tankstations
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Bakker-Bart HOMiES-Bedrijfsprofiel-Bakker-Bart
13. Bakker Bart: Grootste lunchbezorger met een eigentijdse bakkersformule

Bakker Bart is een bekende Nederlandse franchiseketen met circa 133 winkels, veelal gevestigd op drukbezochte toplocaties. De formule ontstond in 1977 vanuit een vernieuwende visie: klanten direct laten zien hoe brood vers uit de oven komt. De unieke winkelformule – inclusief het inmiddels iconische baksysteem waarmee dagvers gebakken kan worden – vormt tot op de dag van vandaag het hart van de propositie. De formule wordt ondersteund door Bart’s Retail in Utrecht, dat franchisenemers begeleidt en de verdere ontwikkeling van de keten aanstuurt.

Meer over Bakker Bart
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Uber-EATS-Netherlands HOMiES-Bedrijfsprofiel-Uber-EATS-Netherlands
14. Uber Eats: Internationaal bezorgplatform met sterk netwerk van fastfood- en gemakformules
Uber Eats is een internationaal maaltijdbezorgplatform dat in Nederland actief is sinds 2016. Vanuit de Uber Eats-app kunnen consumenten kiezen uit honderden aangesloten restaurants in hun omgeving, variërend van lokale horecazaken tot bekende ketenmerken zoals McDonald’s, Subway, Burger King, eazie en Dunkin’. In Nederland is Uber Eats actief in bijna 100 steden. Het platform is onderdeel van technologiebedrijf Uber en onderscheidt zich met slimme app-functionaliteiten, waaronder real-time tracking, groepsbestellingen en geïntegreerde betaaloplossingen. Per 2025 heeft Uber Eats een belangrijke koerswijziging doorgevoerd door te stoppen met het inzetten van zzp’ers als bezorgers, als gevolg van juridische uitspraken binnen Europa.
Meer over Uber Eats
HOMiES Bedrijfsprofiel FFC Kwalitaria HOMiES Bedrijfsprofiel FFC Kwalitaria
15. Kwalitaria: Dagelijks vers fastfood met een duurzaam randje

Kwalitaria is al ruim 30 jaar een bekende naam in de Nederlandse cafetariabranche. De formule, onderdeel van FFC (Food Franchise Company), positioneert zich als een eigentijdse cafetaria waar kwaliteit, duurzaamheid en gastvrijheid centraal staan. Wat begon als een klassiek snackconcept, groeide uit tot een formule met meer dan 140 locaties — vaak met een shop-in-shop van Délifrance of als bezorgformule. Onder het motto ‘Natuurlijk de lekkerste’ benadrukt Kwalitaria haar focus op verantwoorde herkomst en smaakvolle producten. Denk aan burgers van Hollands rundvlees, plofkipvrije snacks, vegetarische opties en melk uit de wei.

Meer over Kwalitaria
HOMiES-Bedrijfsprofiel-BP-Tankstations-Wild-Bean-Cafe HOMiES-Bedrijfsprofiel-BP-Tankstations-Wild-Bean-Cafe
16. BP Tankstations: Op de drempel van verandering binnen food en mobiliteit

BP Tankstations zijn al decennialang een herkenbare speler op het Nederlandse wegennet. Met zo’n 231 bemande locaties in 2024 is BP een van de grotere tankstationformules van ons land. De merknaam is stevig verankerd in de brandstoffenmarkt, maar ook in foodservice heeft BP de afgelopen jaren geïnvesteerd in beleving, gemak en samenwerking – met als bekendste voorbeeld de uitrol van AH to go en de eigen Wild Bean Café-formule. Toch is er een duidelijke omslag gaande. Eind 2024 kondigde BP aan zich terug te willen trekken uit de Nederlandse tankstationmarkt. Wat dat betekent voor de ruim 200 locaties met foodservice én de samenwerkingen met partners is op dit moment nog onduidelijk. Daarmee staat BP op een kantelpunt: van gevestigde waarde naar mogelijk transitie naar nieuwe eigenaars of formules.

Meer over BP Tankstations
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Uitgekookt. HOMiES-Bedrijfsprofiel-Uitgekookt.
17. Uitgekookt: Maaltijdformule met familiewortels en een moderne visie op gezond gemak
Uitgekookt is een snelgroeiende Nederlandse maaltijdformule met diepe wortels in voeding en versproductie. De onderneming ontstond uit de groentewinkel van de familie Van Marle, die al in 1830 actief was in de teelt en verkoop van verse groenten. Generaties later is diezelfde familie nog steeds betrokken bij het bedrijf, dat zich inmiddels volledig toelegt op het bereiden en bezorgen van gezonde, versgekookte maaltijden aan huis. Vanuit de centrale keuken in IJsselmuiden worden duizenden maaltijden per week geleverd, met een sterke focus op smaak, voedingswaarde, klantcontact en distributiekwaliteit. Uitgekookt onderscheidt zich met eigen bezorgers, gepersonaliseerd aanbod en innovatieve partnerships.
Meer over Uitgekookt
HOMiES Bedrijfsprofiel Circle K HOMiES Bedrijfsprofiel Circle K
18. Circle K: Internationale gemaksformule bouwt aan nieuw netwerk op Nederlandse tankstations
Circle K is sinds 2024 actief op de Nederlandse markt als nieuwe exploitant van de retail- en gemaksactiviteiten van TotalEnergies. Het van oorsprong Canadese bedrijf is wereldwijd actief in 31 landen met meer dan 16.700 locaties, en bedient dagelijks ruim 9 miljoen klanten. In Nederland nam Circle K alle 378 TotalEnergies-tankstations over, waarvan 62% bedrijfseigendom is en 38% in handen is van dealers. Hoewel de tankstations voorlopig nog opereren onder het merk TotalEnergies, wordt Circle K geleidelijk geïntroduceerd als nieuwe winkelformule in de shops en carwash-activiteiten. De formule richt zich op ‘thoughtful convenience’ met een combinatie van service, snelheid, kwaliteit en innovatie in food & mobility.
Meer over Circle K
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Starbucks HOMiES-Bedrijfsprofiel-Starbucks
19. Starbucks: Wereldformule met Amerikaanse roots en Nederlandse koffiemissie

Starbucks is ’s werelds grootste keten in specialty coffee en telt anno 2025 wereldwijd meer dan 32.000 vestigingen. In Nederland is het merk sinds 2007 actief met een sterke aanwezigheid op high-traffic locaties zoals stations, luchthavens en binnensteden. De koffiegigant positioneert zich nadrukkelijk als ‘derde plek’ — een plek tussen thuis en werk, waar persoonlijke verbinding en koffiebereiding op hoog niveau samenkomen. In 2025 telt Starbucks 95 vestigingen in Nederland, van full-format stores tot to-go corners bij tankstations, bioscopen en luchthavens.

Meer over Starbucks
HOMiES-Bedrijfsprofiel-De-Bijenkorf HOMiES-Bedrijfsprofiel-De-Bijenkorf
20. De Bijenkorf: Luxe warenhuis met foodconcepten die beleving versterken

De Bijenkorf is zonder twijfel een van de meest iconische warenhuizen van Nederland. Sinds 1870 combineert het merk mode, design, kunst en cultuur met een uitgesproken visie op gastbeleving. Met zeven grote warenhuizen in onder andere Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, en een achtste locatie voor patisserie in Amsterdam, is De Bijenkorf synoniem geworden voor premium retail. Ook in foodservice speelt De Bijenkorf een opvallende rol, met concepten als The Kitchen, Piazza Café, Metro Café en luxe patisserie in eigen huis. De formule is sinds 2011 onderdeel van het Britse Selfridges Group Ltd. en heeft zich sindsdien nadrukkelijk gepositioneerd als premium speler in de Nederlandse retail. Foodservice is voor De Bijenkorf meer dan een aanvulling: het draagt bij aan de totale winkelbeleving en versterkt het merk als lifestyle-bestemming.

Meer over De Bijenkorf

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.

HOMiES Referentie Cas & Kas HOMiES Referentie Cas & Kas
Meer insights? Word lid en ontvang All-Inclusive Kennis, Inspiratie, Insights én Netwerken voor een vaste prijs per jaar
Bij HOMiES geloven we dat samenwerking en kennisdeling de sleutel zijn tot succes. Met een lidmaatschap krijg je het hele jaar toegang tot ons Foodservice Netwerk, onze evenementen en praktische inzichten die je direct kunt toepassen in je eigen werk.
HOMiES Lidmaatschap
Deel deze pagina: 
Email
LinkedIn
Whatsapp