HOMiES BLOG - Hoe A-merken formules helpen de gastbeleving te optimaliseren (2) HOMiES BLOG - Hoe A-merken formules helpen de gastbeleving te optimaliseren

Rotterdam Ahoy: Multifunctionele venue met hospitality-focus

Omzet Ahoy 2023
? mln
Omzet Ahoy 2024
30,00 mln
Index 2024 / 2023
- %

Met ruim 2,3 miljoen bezoekers per jaar is Rotterdam Ahoy een toonaangevende evenementenlocatie in Nederland. De venue huisvest niet alleen internationale concerten, sportevenementen en zakelijke beurzen, maar investeert ook structureel in hospitality en foodservice. Onder de noemer ‘De Smaakmakers van Ahoy’ wordt er continu gewerkt aan een optimale beleving rondom eten en drinken. Duurzaamheid, gastvrijheid en innovatie staan daarbij centraal. In 2024 werd het complex bekroond tot ‘Location of the Year’ tijdens de Live Entertainment Production Awards.

Cijfers 2025: F&B groeit mee met explosie

De Food & Beverage-omzet van Rotterdam Ahoy bedraagt in 2024 circa €30 miljoen, verdeeld over één vestiging. Dit is een stevige stijging ten opzichte van eerdere jaren, mede door een forse groei in het aantal grote evenementen. De opening van een nieuwe parkeergarage en het partnership met de Vriendenloterij markeerden eveneens belangrijke ontwikkelingen in het afgelopen jaar.

Van herstel na corona naar structurele groei

In de afgelopen vijf jaar heeft Rotterdam Ahoy een opmerkelijke transformatie doorgemaakt. Waar de F&B-omzet in 2018 nog €8 miljoen bedroeg en terugviel tot €1,75 miljoen in 2021 als gevolg van corona, is de venue sinds 2022 weer in opmars. De opstart na de pandemie is succesvol gebleken en 2024 heeft gezorgd voor een duidelijke piek in omzet, waarbij alle onderdelen van het complex – van restaurants tot barren – optimaal zijn benut.

Wat speelt er in het cateringkanaal?

De cateringmarkt blijft uitdagend. Stijgende kosten, personeelstekorten en hoge verwachtingen van opdrachtgevers dwingen formules tot vernieuwing. Tegelijkertijd groeit de vraag naar grab & go, meerdere eetmomenten en duurzaamheid. Veel cateraars investeren in social return en foodwaste-reductie. Rotterdam Ahoy speelt in op deze trends met flexibele foodconcepten en duurzame initiatieven, zoals recyclemunten en plantaardige menukeuzes.

Wat HOMiES kunnen leren van Ahoy

Rotterdam Ahoy laat zien hoe je als evenementenlocatie kunt uitgroeien tot een volwaardige foodservicepartij. Drie inspirerende inzichten:

  • Blijf investeren in beleving: Food & Beverage is onlosmakelijk verbonden met het totale evenement. Zorg dat het bijdraagt aan een memorabele ervaring.

  • Duurzaam en schaalbaar: Ahoy combineert schaalgrootte met duurzame oplossingen zoals recyclemunten, plantaardige menu’s en partnerships voor groene energie.

  • Flexibele modellen: Door eigen restaurants, barren én catering in één model te verenigen, speelt Ahoy effectief in op verschillende behoeftes van bezoekers.