HOMiES Bedrijfsprofiel Roompot Vakanties HOMiES Bedrijfsprofiel Roompot Vakanties

Landal: Grootste vakantiegroep van Nederland bundelt natuur, gastvrijheid en schaalvoordeel

Omzet Landal 2023
95,00 mln
Omzet Landal 2024
99,28 mln
Index 2024 / 2023
+ 4,50 %

Landal is ontstaan uit de fusie tussen Roompot en Landal GreenParks, en is nu de grootste verhuurorganisatie van vakantieparken in Nederland. Met ruim 300 bestemmingen in 11 landen en een hoofdkantoor in Amsterdam, combineert Landal schaal met een persoonlijke, natuurgerichte benadering. De formule biedt meer dan 30.000 accommodaties, gericht op rust, ruimte en kwaliteit. Wat Landal onderscheidt, is de focus op gastbeleving én duurzaamheid, ingebed in kernwaarden als ‘Feel at home’, ‘Discover your nature’ en ‘Focus on what matters’.

Na een periode van integratie van merken, systemen en teams, zet Landal nu stappen richting internationale expansie en premium positionering, met nieuwe concepten als adults only mini-resorts, duurzame innovaties en een heldere merkidentiteit.

Cijfers 2025: omzetgroei dankzij schaal

In 2024 behaalde Landal een F&B-omzet van €99,3 miljoen, verdeeld over 120 parken. Dat is een stijging ten opzichte van 2023, toen de omzet €95 miljoen bedroeg. De stijging is te danken aan de eerste volledige jaareffecten van de fusie met Roompot. Hoewel het aantal vestigingen gelijk bleef, nam de omzet per locatie toe door investeringen in horeca-aanbod, prijsaanpassingen en vernieuwde concepten.

De consolidatie van de twee merken zorgde daarnaast voor een efficiencyslag op hoofdkantoorniveau en versterkte de positionering als Europese speler met Nederlandse roots. In het premiumsegment werden nieuwe stappen gezet, zoals met het luxeresort Marber Veluwe.

Fusie als motor van vernieuwing

De afgelopen jaren markeren een intensieve groeifase. In 2021 – nog vóór de fusie – realiseerden Landal en Roompot samen zo’n €57,1 miljoen aan F&B-omzet op 86 parken. In 2023, na afronding van de fusie, was dat al €95 miljoen. In 2024 steeg dit dus naar €99,3 miljoen. De vestigingenaantallen groeiden van 86 (2021) naar 120 (2024), mede dankzij Europese uitbreiding en integratie van Roompot-parken onder de Landal-vlag.

De nieuwe naamgeving en de verplaatsing van het hoofdkantoor naar Amsterdam onderstrepen de internationale ambities. Ook opvallend: er wordt nadrukkelijk gebouwd aan synergie in merkcommunicatie, horeca-aanbod en digitale gastreis.

Druk op marges, maar groei in kwaliteit

De leisure- en vakantieparksector staat in 2025 onder druk. Consumentenvertrouwen is laag, personeel is schaars en consumenten geven kritischer geld uit. Toch verwachten ketens gemiddeld een omzetgroei van 10%, met name door prijsstijgingen en optimalisatie van het aanbod.

Landal zit in een sterke positie binnen dit speelveld: de groep combineert schaalgrootte met een duidelijke koers richting beleving, duurzaamheid en gastgerichtheid. De focus verschuift van kwantiteit naar kwaliteit, met aandacht voor foodconcepten, lokale sourcing en efficiëntie in operatie.

Wat HOMiES kunnen leren van Landal

Landal toont hoe een fusie meer kan zijn dan schaalvergroting – het is een kans om te herpositioneren en te investeren in duurzame groei.

Voor HOMiES betekent dat:

  • Horeca-aanbod is een belangrijke onderscheidende factor in gastbeleving – er liggen kansen voor partners met sterke all-day of lokale foodconcepten.

  • Schaalbaarheid is belangrijk, maar aanbod moet tegelijk flexibel en parkgericht zijn.

  • Duurzaamheid, gastvrijheid en innovatie zijn geen losse thema’s, maar strategisch verankerd.

  • Gesprekken verlopen idealiter via centrale teams, maar pilotprojecten op parkniveau worden nadrukkelijk gestimuleerd.