HOMiES-Bedrijfsprofiel-Gall-Gal HOMiES-Bedrijfsprofiel-Gall-Gal

Gall & Gall: De grootste drankenspeciaalzaak van Nederland

Omzet Gall & Gall 2023
579 mln
Omzet Gall & Gall 2024
601 mln
Index 2024 / 2023
+ 3,65 %

Sinds de oprichting in 1884 is Gall & Gall uitgegroeid tot dé toonaangevende slijterijketen van Nederland. Wat begon met een enkele winkel van oprichtster Maria Gall, is uitgegroeid tot een landelijke keten met ruim 630 vestigingen. De keten staat bekend om haar uitgebreide assortiment, deskundige medewerkers en een sterke focus op het verhaal achter elke fles. Klanten worden geholpen door gepassioneerde medewerkers die met plezier advies geven over de beste wijnen, whisky’s en andere dranken. Gall & Gall is onderdeel van Ahold Delhaize en is vaak te vinden naast of in de buurt van Albert Heijn-supermarkten.

Cijfers 2025: lichte groei na 140-jarig jubileumjaar

In 2024 vierde Gall & Gall haar 140-jarig bestaan, onder andere met de introductie van jubileumdranken. De formule noteerde een omzet van €601 miljoen (+3,6% t.o.v. 2023) en telde 635 vestigingen. Daarmee blijft Gall & Gall stabiel marktleider binnen het slijterijkanaal. Ondanks economische druk en veranderend consumentengedrag wist de keten haar positie te behouden, mede door gerichte marketing, een vernieuwd assortiment en focus op beleving in de winkel.

Van herpositionering naar stabiele dominantie

Als we terugkijken naar de cijfers van de afgelopen jaren, zien we een duidelijke opbouw. In 2016 noteerde Gall & Gall nog een omzet van €360 miljoen met 601 vestigingen. In de jaren daarna groeide het aantal winkels gestaag richting 630, en werd in 2023 een omzet van bijna €580 miljoen gerealiseerd. De laatste jaren zijn vooral gekenmerkt door het versterken van de klantbeleving en het optimaliseren van het assortiment, met oog voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De komst van nieuwe leidinggevenden zoals CEO Nienke van de Streek en CMO Joris Lak heeft voor een frisse strategische koers gezorgd.

Speciaalzaken onder druk, Gall & Gall blijft overeind

Binnen het bredere kanaal van speciaalzaken zoals bakkerijen, slagers en slijterijen staan veel formules onder druk. Stijgende kosten, veranderende wetgeving (zoals accijnzen) en concurrentie vanuit supermarkten zorgen voor margedruk. Slijterijen in het bijzonder merken dat alcohol steeds meer als luxeproduct wordt gezien, waarop consumenten bezuinigen. Toch weet Gall & Gall als marktleider stand te houden door schaalvoordeel, sterke merkpositionering en een breed omnichannel aanbod. Daarmee blijft het bedrijf één van de weinige grote speciaalzaken die nog weet te groeien.

Wat HOMiES kunnen leren van Gall & Gall

Gall & Gall laat zien dat succesvolle formuleontwikkeling draait om méér dan assortiment en prijs. Drie zaken springen eruit:

  • Vertel het verhaal achter het product: De focus op storytelling in combinatie met deskundig advies maakt de klantbeleving uniek.

  • Blijf vernieuwen, ook in een traditionele markt: Met vernieuwde winkelconcepten, assortiment en digitale integratie blijft Gall & Gall relevant.

  • Maak gebruik van schaalvoordeel en locatiekracht: De nabijheid tot Albert Heijn-filialen en het Ahold-netwerk geeft strategisch voordeel.

Voor leveranciers en samenwerkingspartners liggen er kansen als je kunt bijdragen aan beleving, innovatie of het vertellen van een goed verhaal. Denk aan exclusieve productintroducties of campagnes die passen bij het DNA van de formule.