HOMiES-Bedrijfsprofiel-FEBO HOMiES-Bedrijfsprofiel-FEBO

FEBO: Icoon van de automatiek en voorloper in snackinnovatie

FEBO is een van de meest herkenbare en geliefde foodserviceformules van Nederland. Met een netwerk van 75 vestigingen en een F&B-omzet van €56,8 miljoen in 2023 blijft het Amsterdamse familiebedrijf een vaste waarde in het fastservice-landschap. De automatieken van FEBO zijn diepgeworteld in de Nederlandse cultuur en spreken generaties aan – van nachtelijke snackers tot nostalgische fans van de klassieke ‘muur’.

Tegelijkertijd is FEBO meer dan erfgoed: het bedrijf vernieuwt op stille kracht. Denk aan de opkomst van FEBO Drive-thru’s, bezorging als core business en partnerships met o.a. Thuisbezorgd.nl, TommyTomato en CateringCreators. FEBO’s formule combineert traditionele herkenbaarheid met verrassende digitale en maatschappelijke relevantie.

Van automatiekkoning naar hybride snackconcept

FEBO begon als banketbakkerij aan het Stadionplein in Amsterdam en groeide uit tot de bekendste automatiekketen van Nederland. De iconische snackmuur is nog altijd het hart van de formule, maar daarachter is een modern systeem ontstaan. Inmiddels zijn er zeven FEBO Drive-locaties, experimenteert het bedrijf met bezorgkeukens en wordt meer dan 19% van de omzet gerealiseerd via delivery.

Ook op festivals en evenementen blijft FEBO zichtbaar, mede dankzij de herlancering van FEBO Mobiel. In 2025 werd dit concept in samenwerking met CateringCreators nieuw leven ingeblazen, inclusief uitbreiding naar meerdere foodtrucks. Deze mobiele units spelen in op de vraag naar vertrouwde merken op tijdelijke high-traffic locaties.

Opvallend is ook de maatschappelijke kant van FEBO: in samenwerking met TommyTomato en de provincie Zuid-Holland werd in 2025 een rondreizende snackmuur met gezonde maaltijden gelanceerd voor middelbare scholen. Hiermee laat FEBO zien dat ‘automatiek’ niet per definitie ongezond hoeft te zijn – en dat vernieuwing ook maatschappelijk kan zijn.

Marktpositie en groei van FEBO

FEBO’s groei is solide en authentiek.

  • In 2016: 66 vestigingen – €34,9 miljoen omzet

  • In 2018: 75 vestigingen – €45,6 miljoen omzet

  • In 2021: 77 vestigingen – €46,8 miljoen omzet

  • In 2023: 75 vestigingen – €56,8 miljoen omzet

 

Ondanks lichte fluctuaties in locatieaantal is de omzet per locatie gestegen en blijft het merk zeer krachtig. Met een gemiddelde jaaromzet van ruim €750.000 per vestiging is FEBO een van de meest rendabele snackformules in Nederland.

Ook marketingtechnisch blijft FEBO in beeld. De samenwerking met rapper Donnie (#FEBOfashion), het boek ‘Febo, Een Fenomeen’ (met voorwoord van Johan Cruijff) en de New Yorkse film ‘Il Fait Beau’ over de automatiek spreken tot de verbeelding.

Tips om effectief samen te werken met FEBO

FEBO zoekt partners die niet bang zijn voor traditie én innovatie. Producten of oplossingen die schaalbaar zijn binnen het automatiekmodel, of bijdragen aan operational excellence in bezorging, zijn extra interessant. Denk aan slimme verpakkingen, snackinnovaties of logistieke ondersteuning bij festivals en events. FEBO verwacht geen hippe conceptpraat, maar realistische voorstellen met respect voor de formule en zijn klanten. Authentiek, efficiënt en herkenbaar – dat is de basis waarop je FEBO kunt versterken.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze HOMiES nieuwsbrief en ontvang elke maand als eerste onze nieuwste blogs en whitepapers in je inbox.