De Efteling is al meer dan 70 jaar een begrip in binnen- en buitenland. Het attractiepark in Kaatsheuvel trekt jaarlijks miljoenen bezoekers – in 2023 zelfs een record van 5,56 miljoen – en weet sprookjesachtige beleving moeiteloos te combineren met horeca, retail en verblijfsaccommodatie. Met een F&B-omzet van ruim €78 miljoen en tientallen vaste en mobiele horecapunten behoort De Efteling inmiddels tot de grotere spelers binnen de Nederlandse foodservicesector.
Achter de schermen bouwt men aan een toekomstbestendig park dat niet alleen entertainment biedt, maar ook op het gebied van horeca wil uitblinken. De opening van het Efteling Grand Hotel in augustus 2025 markeert een volgende fase in die ambitie.
Strategie: investeren in kwaliteit, thematisering en horeca met karakter
De Efteling blijft innoveren op het snijvlak van gastbeleving en horeca:
-
-
Restaurant-Bar Mystique, een fine dining restaurant waar magie en gastronomie samensmelten
-
Brasserie 7, met toegankelijke klassiekers gebaseerd op zeven magische smaakprincipes
In het nieuwe hotel openen in augustus 2025 twee unieke horecaconcepten:
-
-
De foodserviceformule ’t Koetshuys opent in het nieuwe parkdeel ’t Huyverwoud, bij de attractie Danse Macabre.
-
Bij horecapunt Den Swarte Kat werkt men met zelfscankassa’s, als antwoord op personeelstekorten.
Opvallend: de Efteling werkt niet met een uitgesproken merkstrategie rondom food, maar weet via sfeer, gastvrijheid en beleving toch sterke merkassociaties op te roepen. De introductie van fine dining is dan ook een strategische uitbreiding van het bestaande horeca-aanbod.
Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan capaciteitsvergroting: naast het Grand Hotel moeten er op termijn meer dan 5.000 bedden beschikbaar zijn in en rondom het park, waardoor het verblijfskarakter versterkt wordt.
Marktpositie: iconisch park met sterk gevoel voor storytelling
De Efteling is een merk met bijna 100% naamsbekendheid in Nederland, en staat steevast in de Europese top-5 van attractieparken. In tegenstelling tot ketenstructuren zoals Van der Valk of Accor, heeft De Efteling maar één centrale locatie – maar wel met meer dan 30 horecapunten, een eigen hotel, vakantieparken, foodtrucks, en een groeiend aanbod aan luxe faciliteiten.
Wat de Efteling uniek maakt:
-
Themagebonden horeca met storytelling als rode draad
-
Horecaconcepten die mee evolueren met de seizoensaanpak van het park
-
Volledige regie over merk, locatie en beleving
-
Positieve winstgevendheid ondanks pandemie en stijgende kosten
De combinatie van horeca, verblijfsaccommodatie en entertainment maakt De Efteling tot een hybride foodserviceformule met veel inspiratiepotentieel voor andere spelers.
Tips om effectief samen te werken met De Efteling
De Efteling zoekt partners die passen bij hun filosofie van verwondering en kwaliteit. Succesvolle leveranciers:
-
Leveren hoogwaardige producten met een verhaal of herkomst
-
Begrijpen de rol van thematisering, sfeer en gastbeleving
-
Denken mee in oplossingen voor arbeidsefficiëntie (zoals zelfscan)
-
Zorgen voor duurzame verpakkingen en logistieke optimalisatie
-
Kunnen op schaal leveren, zonder afbreuk aan de kwaliteit
Samenwerken met De Efteling betekent meer dan leveren: het betekent meebouwen aan het verhaal dat mensen bijblijft – zelfs na een dag vol achtbanen.