HOMiES Kanaalinzichten Foodmarkt HOMiES Kanaalinzichten Foodmarkt

De Nederlandse Foodmarkt: twee werelden, één dynamiek

De Nederlandse foodmarkt is breed, veelzijdig en voortdurend in beweging. Dagelijks maken miljoenen consumenten keuzes in waar en hoe zij eten en drinken kopen of beleven. Deze markt kent twee pijlers die samen het fundament vormen: foodservice en foodretail. Samen bepalen zij de routes waarlangs producenten, leveranciers en fabrikanten de consument bereiken.

Foodservice draait om alles wat buitenshuis wordt geconsumeerd: van horeca en catering tot gemak en leisure. Het is de wereld van gastvrijheid, beleving en directe consumptie. Foodretail richt zich juist op thuisconsumptie: supermarkten, speciaalzaken en nieuwe retailconcepten bepalen hier het speelveld, waar assortiment, prijs en dagelijkse beschikbaarheid centraal staan.

Omzetcijfers Totale Foodmarkt

Totaal Foodomzet NL 2023
72.296 mln
Totaal Foodomzet NL 2024
74.343 mln
Index 2024 / 2023
+ 2,9 %

Foodservice: beleving en directe consumptie

Foodservice omvat alle momenten waarop consumenten eten en drinken buiten de deur ervaren. Het kanaal is opgebouwd uit drie hoofdsegmenten: Klassieke Horeca, Catering en Gemak.

Klassieke Horeca vormt de meest zichtbare pijler, met hotels, restaurants en leisurelocaties die gastvrijheid en beleving centraal stellen. Internationale hotelketens zoals Hilton en Marriott gaan hand in hand met Nederlandse iconen zoals Van der Valk en Fletcher. In de restaurantmarkt spelen landelijke ketens zoals De Beren en ’t Zusje een grote rol, naast horecagroepen zoals Restaurant Company Europe en The Entourage Group. Leisurelocaties zoals Efteling, Walibi, Pathé en Holland Casino laten zien hoe foodservice onderdeel is van de totale ervaring van een dagje uit.

Catering bedient mensen op hun werk, op school, tijdens evenementen en zelfs in de lucht. Grote spelers als Compass Group en Vermaat domineren de bedrijfscatering, terwijl namen als Albron en Hutten zich onderscheiden met maatwerk en sociale impact. In het onderwijs zijn Appèl en CIRFOOD toonaangevend, terwijl partijen als TommyTomato jongeren kennis laten maken met gezond eten. Bij party- & eventcatering bepalen locaties als RAI Amsterdam, Jaarbeurs Utrecht en Rotterdam Ahoy de standaard, naast creatieve spelers als Van der Linde en Hete Peper. In inflightcatering nemen KLM Catering Services, Gate Gourmet en Newrest het voortouw op Schiphol.

Gemak draait om snelheid, herkenbaarheid en toegankelijkheid. Fastserviceketens zoals McDonald’s en Domino’s Pizza worden aangevuld door nieuwe premiumconcepten. Snackbars en cafetaria’s zoals Kwalitaria en AnyTyme bieden laagdrempeligheid, terwijl koffiezaken en lunchrooms zoals Bagels & Beans, Anne&Max en talloze zelfstandigen gastvrijheid en beleving brengen. IJssalons zoals Van der Poel voegen een ambachtelijke dimensie toe. Ook onderweg speelt gemak een rol: in petrolshops zoals Shell en OK Tankstations en op stationslocaties zoals bij NS Stations en Smullers komt snelheid samen met gastvrijheid.

Omzetcijfers Foodservice

Omzet Foodservice 2023
21.310 mln
Omzet Foodservice 2024
22.177 mln
Index 2024 / 2023
+ 4,1 %

Foodretail: dagelijks gemak en vakmanschap

Foodretail richt zich op alles wat consumenten kopen voor thuisconsumptie. Ook dit kanaal kent drie hoofdsegmenten: supermarkten, speciaalzaken en new retail.

Supermarkten zijn de spil in het dagelijkse koopgedrag van miljoenen consumenten. Binnen het fullservice supermarkten segment voeren Albert Heijn, Jumbo en PLUS de markt aan, aangevuld met regionale spelers als Poiesz en Boon’s Markt. Value for money supermarkten zoals Dirk, Vomar en Hoogvliet combineren prijsbewustzijn met kwaliteit. In discount domineren internationale grootmachten zoals Lidl en Aldi, terwijl nicheformules als Budget Food een eigen plek hebben veroverd. Daarnaast zorgen overige spelers zoals SPAR, Dagwinkel en multiculturele formules zoals Sahan Supermarkten voor diversiteit en lokale kracht.

Speciaalzaken staan voor vakmanschap, persoonlijke service en beleving. Slijterijketens zoals Gall & Gall en Mitra brengen advies en kennis, terwijl bakkerijen als Bakker Bart, De Echte Bakker en Bakker van Maanen het ambacht combineren met nieuwe concepten. Slagers zoals Keurslager, Uw Slager en De Zaak vol Smaak laten zien hoe kwaliteit en identiteit samengaan. Groentezaken zoals De Koopman en De Echte Groenteman zorgen voor versbeleving, terwijl markten en boerderijwinkels zoals ’t Stoepje, Holland Kaascentrum en Lekkerder bij de Boer korte ketens en herkomst tastbaar maken.

New Retail laat zien hoe vernieuwing en experiment de foodretailmarkt verrijken. Online spelers zoals Picnic en Crisp herdefiniëren de bezorgmarkt, terwijl digitale verlengstukken van supermarkten zoals AH.nl en Jumbo.com een hybride klantreis bieden. Gemaksconcepten als AH to go, SPAR Express en SPAR City bedienen de consument onderweg en in de stad. Real food-formules zoals Ekoplaza en Odin focussen op biologisch en duurzaam, terwijl Holland & Barrett gezondheid en natuurproducten toegankelijk maakt. Tot slot zorgen combinaties bij Kruidvat, Action en Xenos voor nieuwe touchpoints waar food en non-food elkaar versterken.

Omzetcijfers Foodretail

Omzet Foodretail 2023
50.986 mln
Omzet Foodretail 2024
52.167 mln
Index 2024 / 2023
+ 2,4 %

Wat HOMiES kunnen leren van de Foodmarkt

De combinatie van foodservice en foodretail laat zien hoe veelzijdig en complex het speelveld is waarin leveranciers en fabrikanten actief zijn. Voor professionals biedt dit waardevolle inzichten:

  • Twee kanalen, twee contexten: foodservice draait om beleving buiten de deur, foodretail om gemak en beschikbaarheid thuis.

  • Schaal en specialisatie hand in hand: van internationale ketens tot lokale iconen, elk segment heeft zijn eigen dynamiek.

  • Innovatie en digitalisering als verbindende kracht: zowel foodservice als foodretail worden versneld door technologie en nieuwe concepten.

  • Samen vormen ze het totaalbeeld: wie de Nederlandse foodmarkt wil begrijpen, moet beide pijlers in samenhang bekijken.

Meer weten over de Nederlandse Foodmarkt?

Op onze website vind je alle kanaalinzichten over zowel foodservice als foodretail, inclusief verdiepende analyses en uitgebreide formulesheets van honderden formules. Ontdek hoe deze twee werelden elkaar aanvullen en samen de foodmarkt bepalen. Met cijfers, feiten en verhalen. Maak nu gratis je eigen HOMiES Premium account aan en krijg toegang tot onze premium content.

Formules in Foodmarkt

Duik dieper in alle cijfers, feiten en tips over alle formules in Foodmarkt:

HOMiES Bedrijfsprofiel Thuisbezorgd.nl HOMiES Bedrijfsprofiel Thuisbezorgd.nl
Bezorgconcepten
Thuisbezorgd.nl: marktleider in online eten bestellen
Thuisbezorgd.nl is onderdeel van Takeaway.com, een van ’s werelds grootste eten-bestelsites. Sinds de start in 2000 is het platform uitgegroeid…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-AH-Supermarkten HOMiES-Bedrijfsprofiel-AH-Supermarkten
Fullservice Supermarkt
Albert Heijn: marktleider met missie voor beter eten
Albert Heijn is al generaties lang een vertrouwd gezicht in het Nederlandse straatbeeld. De supermarktformule richt zich op één duidelijke…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Vermaat-Groep HOMiES-Bedrijfsprofiel-Vermaat-Groep
Bedrijfscatering
Vermaat Groep: maatwerk in hospitality met een eigen signatuur
Vermaat Groep is specialist in maatwerk-horeca. Het bedrijf begon in 1978 als delicatessenwinkel en groeide uit tot een toonaangevende speler…
Lees meer
HOMiES Bedrijfsprofiel Van der Valk HOMiES Bedrijfsprofiel Van der Valk
Hotels
Van der Valk Hotels: familiebedrijf met internationale allure
Van der Valk is uitgegroeid tot het grootste horecaconcern van Nederland, maar is in de kern altijd een familiebedrijf gebleven.…
Lees meer
HOMiES-Bedrijfsprofiel-Gall-Gal HOMiES-Bedrijfsprofiel-Gall-Gal
Slijterij
Gall & Gall: dé drankenspeciaalzaak met een verhaal achter elke fles
Gall & Gall is al sinds 1884 een begrip in Nederland. Als grootste drankenspeciaalzaak van het land richt het merk…
Lees meer
HOMiES Referentie Cas & Kas HOMiES Referentie Cas & Kas
Meer insights? Word lid en ontvang All-Inclusive Kennis, Inspiratie, Insights én Netwerken voor een vaste prijs per jaar
Bij HOMiES geloven we dat samenwerking en kennisdeling de sleutel zijn tot succes. Met een lidmaatschap krijg je het hele jaar toegang tot ons Foodservice Netwerk, onze evenementen en praktische inzichten die je direct kunt toepassen in je eigen werk.
HOMiES Lidmaatschap
Tags:
,
,
,
,